DENIM: Een duik in de data
Lyst Nederland
1. Denim in cijfers
Met gemiddeld 13 zoekopdrachten per seconde, is jeans een van de meestgezochte modeartikelen ter wereld. Om deze duik in de data van denim op te stellen, heeft Lyst gedurende de afgelopen 12 maanden meer dan 60 miljoen aan denim gerelateerde vragen gevolgd en de vragen, paginaweergaven en verkoopcijfers van 5 miljoen modeartikelen van 12.000 ontwerpers en winkels onderzocht. De zoekopdrachten naar alle denim-artikelen zijn op jaarbasis met 11% gestegen en shoppers zoeken nu op honderden verschillende combinaties van stijl, kleur, vorm en pasvorm.
Denimology 1
7 op de 10 shoppers zoekt naar blauwe jeans, waardoor dit de meestgezochte denimstijl ter wereld is. Hoewel er nog steeds veel vraag is naar de klassieke wassing, stijgt de vraag naar witte denim gestaag (tot 42% sinds begin maart). In de laatste week van mei gingen de verkoopcijfers van witte jeans voor het eerst bijna de verkoopcijfers van blauwe jeans voorbij.
Posts op Instagram
- # whitedenim → 83.362 posts
- # whitejeans → 207.968 posts
- # bluedenim → 60.285 posts
- # bluejeans → 875.546 posts
Denimology 2
De zoekopdrachten naar zwarte jeans liggen wereldwijd 10% hoger dan die naar zwarte broeken.
Denimology 3
Gemiddeld geven denim-shoppers 22% meer uit aan een denim jack dan aan een jeans.
Denimology 4
Er is steeds meer interesse in milieuvriendelijke denim en sleutelwoorden als ‘duurzame denim’ en ‘biologisch katoen’ worden steeds populairder onder millennials. In het afgelopen jaar zorgde dit voor een stijging van 193% in paginaweergaven voor ethische denim-merken zoals Weekday, Re/done, Citizens of Humanity en Nudie jeans. In de zoektocht naar ethische denim staat duurzame denim in de top 3 van meest gebruikte sleutelwoorden.
Denimology 5
Gemiddeld geven mannen 31% meer uit aan een jeans dan vrouwen. Terwijl mannen zoeken naar jeans van premium denim-merken, geven vrouwen iets minder uit, maar kopen daarentegen vaker bij winkels met wat lagere prijzen.
Denimology 6
In het afgelopen jaar kwam jeans op de derde plaats van meestgezochte kledingcategorieën, na sneakers en jurken.
Denimology 7
Er worden iedere dag 8.000 denim-artikelen geüpload op het Lyst-platform. Dat is een stijging van 59% van denim-drops.
Denimology 8
Online zoekopdrachten naar vintage denim zijn op jaarbasis met 96% gestegen. ‘Vintage jeans’ en ‘vintage denim jack’ zijn de meestgezochte sleutelwoorden.
Denimology 9
Zwangerschapsjeans worden sneller uitverkocht dan welk ander denim artikel dan ook en Topshop, H&M en ASOS hebben de meest gewilde stijlen. De top 3 van meestgezochte zwangerschapsstijlen zijn boyfriend, zwarte skinny en jegging. Denim zwangerschapsjurken zijn een snel opkomende trend van dit jaar.
Denimology 10
Kleine jeans zijn big business. Ondanks dat ze maar 19% innemen van het wereldwijde jeansassortiment, zijn zoekopdrachten naar denim in combinatie met de term ‘petite’ in de afgelopen 2 jaar verdubbeld. Er zijn wereldwijd echter 60% meer zoekopdrachten voor ‘lange’ jeans en jeans met ‘lange pijpen’ dan petite jeans.
Denimology 11
De gegevens laten zien dat de vraag naar denim buitenkleding met 133% is gestegen in het afgelopen jaar, nu merken verschillende vormen, kleuren, prints en versieringen introduceren.
Denimology 12
Shoppers kopen meer denim dan ooit in alle prijscategorieën: in het afgelopen jaar zijn de verkoopcijfers voor denim met 30% gestegen.
2. Een denim-decennium 2009-2019
Gemiddelde jeans-zoekopdrachten per maand 2018-2019
*Gem. maandelijkse zoekopdrachten in het afgelopen jaar
bootcut jeans: 40.500 boyfriend jeans: 90.500 mom jeans: 201.000 ripped jeans: 110.000 high waisted jeans: 22.200 skinny jeans: 40.500 straight leg jeans: 110.000 flared jeans: 49.500 black jeans: 60.500 low rise jeans: 14.800 cropped jeans: 22.200 crop flare jeans: 12.100
Samenvatting:
- Hoewel skinny jeans de markt een decennium lang gedomineerd hebben, worden ze nu van hun troon gestoten door de vraag naar stijlen met een relaxed-fit.
- Jeans met rechte pijpen zijn op dit moment de populairste denim-stijl.
- ‘Mom jeans’ zijn wereldwijd een enorme trend en werden in het afgelopen jaar door meer dan 200.000 shoppers per maand gezocht.
- Boyfriend en distressed stijlen zijn trending.
- De low rise jeans is bezig met een comeback. Hoewel stijlen met een hoge taille momenteel populairder zijn, zijn de zoekopdrachten naar ‘low cut’ en ‘hipster’ jeans in de afgelopen 6 maanden gestegen.
2.5 Snel opkomende denim-trends
High Rise wijde pijp
- Zoekopdrachten: +68%
- De ster van deze stijl: Jacquemus High-rise wide-leg jeans
- Trending in: Parijs
Pastel
- Zoekopdrachten: +103%
- De ster van deze stijl: Acne Studios
- Pink Straight Leg Jeans
- Trending in: Milaan
Cargo
- Zoekopdrachten: +75%
- De ster van deze stijl: Ganni high-rise wide-leg jeans
- Trending in: Londen
Ripped distressed
- Zoekopdrachten: +112%
- De ster van deze stijl: Agolde '90s distressed high-rise boyfriend jeans
- Trending in: New York
Losse Jeans
- Zoekopdrachten: +135%
- De ster van deze stijl: Weekday
- Rail Miami Blue Jeans
- Trending in: Californië
Wortelbroek
- Zoekopdrachten: +34%
- De ster van deze stijl: Attico High-rise cavalier jeans
- Trending in: Kopenhagen
Overalls
- Zoekopdrachten: +120%
- De ster van deze stijl: TOPSHOP
- White Short Sleeve Denim Boiler Suit
- Trending in: Athene
Combi-sets
- Zoekopdrachten: +250%
- De ster van deze stijl: Monki
- Tie Dye Denim In Pink
- Trending in: Londen
Lange denim rokken
- Zoekopdrachten: +82%
- De ster van deze stijl: GRLFRND Isla denim skirt
- Trending in: Madrid
Bermuda shorts
- Zoekopdrachten: +51%
- De ster van deze stijl: FRAME Le Vintage Bermuda frayed denim shorts
Trending in: Sydney
Deze % geven de wereldwijde stijging in zoekopdrachten weer in de afgelopen maand. De data is gebaseerd op 12.000 online winkels en ontwerpers via wereldwijde modezoekmachine Lyst.
3. Internationaal bekeken
- In Italië - Italiaanse mannen zijn dol op skinny jeans, terwijl Italiaanse vrouwen naar denim rokken zoeken.
- In Duitsland - Duitse klanten hebben interesse in plaatselijk geproduceerde, duurzame denim. Zoekopdrachten naar Duitse merken zoals Closed (+308%) en Kings of Indigo (+275%) zijn op jaarbasis enorm gestegen.
- In Spanje - Lange denim rokken zijn trending in Spanje. Denim overhemden zijn populair onder de mannen: er werden politici gespot in denim overhemden tijdens de Spaanse verkiezingen in april.
- In Frankrijk - Op dit moment is het meest gewilde artikel een denim tuinbroek - salopette
4. Meme Jeans
Denim is het nieuwe canvas voor merken om bijzondere ontwerpen te tonen. In de afgelopen twee jaar hebben ‘viral jeans’ voor enorme pieken gezorgd in zoekopdrachten, verkoopcijfers en vermeldingen op social media van merken en winkels. Uit onze data blijkt dat de denim-momenten met de meeste impact tegenwoordig veroorzaakt worden door de minst ‘draagbare’ stijlen. Als het goed gedeeld kan worden op social media, dan wordt het uitverkocht.
● Toen het Parijse merk Y/Project een denim onderbroek toonde tijdens de SS19-show, ging deze meteen viraal en genereerde binnen een week een social engagement van meer dan 514.000. In de aanloop naar Coachella was er een enorme piek in zoekopdrachten en een stijging van 2250% in paginaweergaven voor janties.
● De vraag naar denim zwemkleding is in opkomst, met een stijging in online zoekopdrachten van 27% in april.
● Denim Ray Ban zonnebrillen zijn niets nieuws - de collectie werd in 2015 gelanceerd - en worden gemiddeld 400 keer per dag bekeken.
● Toen het in Kiev gebaseerde merk Ksenia Schnaider een asymmetrische jeans lanceerde in januari, zorgde het spraakmakende item voor meer dan 18.500 online zoekopdrachten in 4 weken.
● Deze R13 double layered jeans-look heeft in de afgelopen 6 maanden meer dan 10.000 paginaweergaven opgeleverd.
● Het duurste denim-artikel op Lyst op dit moment is een tweedehands herentuinbroek van Louis Vuitton en Supreme voor de prijs van $4.330. Het op een na duurste artikel is deze met kristallen versierde jeans van Philip Plein, voor $3.800.
● We zagen in november een piek in zoekopdrachten naar denim laarzen, nadat merken zoals Natasha Zinko, R13, Diesel en Versace een eigen draai gaven aan de door JLo en Rita Ora geadopteerde trend.
● Denim in twee tinten blijft populair onder zowel influencers als klanten. Online zoekopdrachten zijn sinds januari met 25% gestegen.
5. Extra feiten
● Er worden ieder jaar wereldwijd ongeveer 1,240,000,000 jeans verkocht.
● Iedere persoon in Amerika bezit gemiddeld 7 jeans.
● Een van de beste manieren om snel je denim-maat te vinden is door de taille van je jeans rond je nek te leggen.
● Jeans in de vriezer stoppen stoppen om bacteriën te doden werkt niet, ze gaan alleen ‘slapen’ en herstellen zich daarna weer.
● Jeans zijn een politiek statement: tijdens het bewind van Kim Jong II werd er een verbod gelegd op blauwe jeans, omdat ze gezien werden als een symbool van het Amerikaanse imperialisme. 6 dagen nadat hij president werd, verbood George W Bush jeans in het Witte Huis.
● In Japan kunnen jeans in automaten gekocht worden.