De wereldwijde modezoekmachine Lyst heeft zijn gegevensverzamelingen gekraakt en komt met een voorspelling van de top tien kostuums voor Halloween dit jaar. Lyst vergeleek hiervoor het online winkelgedrag van meer dan 104 miljoen shoppers per jaar die zoeken, kijken en kopen bij meer dan 12.000 online designers en winkels. Ook werd gekeken naar vermeldingen op social media en engagementstatistieken sinds het begin van het jaar.

Hoewel we nog meer dan een maand te gaan hebben tot de grote griezeldag, is de zoektocht naar Halloween-kostuums wereldwijd sinds juli met maar liefst 813% toegenomen. Inzicht in het zoekgedrag van gebruikers geeft een aantal behoorlijk sterke aanwijzingen over hoe de meest stijlvolle kostuums van dit jaar eruit zullen zien. Bekijk nu alvast onze voorspellende lijst voor de outfits die je dit jaar op elk Halloween-feest gaat tegenkomen.

#1

De Britse vlag

Dit jaar gaat Halloween twee keer zo eng zijn. Het is een feest gewijd aan het herdenken van de doden, maar 31 oktober 2019 zal ook in het geheugen gegrift blijven staan als de dag dat Groot-Brittannië de EU verliet. Je kunt er dus blind op varen dat kostuums gebaseerd op de Britse vlag, die ook wel Union Jack wordt genoemd, een van de populairste keuzes zullen zijn deze Halloween.

Alles met een print van de Union Jack is op dit moment hot op Lyst, verantwoordelijk voor een gemiddelde van 2.000 zoekopdrachten per maand sinds juli. Sterker nog, we zien een stijging van 138% ten opzichte van vorig jaar in paginaweergaven van kleding, schoenen en tassen met een print van de Britse vlag. Hierbij zijn vooral de gilets behoorlijk populair, over de afgelopen twaalf maanden laten zij een verhoging van 400% zien.

#2

Lizzo

Halloween is het perfecte excuus om je koninklijk te verkleden. En dit jaar gaat de kroon naar de Lizzo-look als het gaat over zinderende outfits. Hoewel eigenlijk alles wat de Amerikaanse ster draagt een bron van inspiratie is, is er één speciale outfit waar enorm veel vraag naar is: het gele glitterzwempak dat ze droeg tijdens haar optreden bij de MTV Video Music Awards.

Binnen slechts 24 uur tijd leidde Lizzo’s meer dan fantastische optreden tot een toename van 717% in de vermeldingen op social media, terwijl alles wat geel is in de twee weken na de VMA’s meer dan 10.000 paginaweergaven genereerde op Lyst. Sinds augustus is het aantal zoekopdrachten naar gele zwempakken maandelijks met 160% toegenomen.

#3

Once Upon a Time in Hollywood

Met meer dan 1,1 miljoen vermeldingen op social media, geruchten over Oscarnominaties en stijlvolle jaren 60 kostuums, zal het geen grote verrassing zijn dat Quentin Tarantino’s Once Upon a Time in Hollywood een van de grootste Halloween-inspiraties van dit jaar is.

De vraag naar kuithoge laarzen, minirokjes en leren regenjassen geïnspireerd op de jaren 60 heeft sinds augustus een hoogtepunt bereikt in de VS en het Verenigd Koninkrijk, terwijl zoekopdrachten naar mode met inbegrip van de zoekterm ‘jaren 60’ met 71% per maand zijn toegenomen. In de twee weken na de release van de film is de vraag naar witte laklaarzen, zoals gedragen door Margot Robbie in de film, wereldwijd met 31% toegenomen. Ondertussen groeide de vraag naar hoofddoeken in de iconische jaren 60-stijl met 18%.

#4

Little Women

De nieuwste bewerking van Little Women, die door co-scenarist en regisseur Greta Gerwig op het scherm wordt gebracht, is nog niet eens in de bioscopen te zien, maar de trailer van de film heeft al behoorlijk wat interesse gewekt dankzij de beroemde cast en prachtige kostuums.

Na een zomer die bepaald werd door de prairiejurk, blijft de stijl, gedragen door de vier heldinnen van Little Women, een baanbrekende trend. De vraag naar vrouwelijke jurken die hun inspiratie vinden bij prairie- en melkmeisjesjurken, is sinds begin juli met nog eens 45% toegenomen, waarbij bloemmotieven en pastelkleuren onder shoppers de meest populaire opties zijn. Op het gebied van accessoires zijn de zoekopdrachten ‘mandje’ en ‘geweven’ tassen de afgelopen maand met 60% toegenomen, terwijl zoekopdrachten naar strohoeden op dit moment 37% hoger zijn ten opzichte van vorig jaar.

#5

Old Town Road

Met meer dan 313 miljoen views op YouTube en een historische 19 weken op nr. 1 in de Hot 100, is het bekroonde nummer ‘Old Town Road’ uitgegroeid tot een enorme Halloween-kostuuminspiratie dankzij de inmiddels iconische Western outfits die Lil Nas X en Billy Ray Cyrus in de videoclip van het nummer dragen.

De gegevens van Lyst laten zien dat zoekopdrachten naar cowboyhoeden met 250% zijn toegenomen ten opzichte van vorig jaar, met een sinds juni gestaag stijgende vraag. Online zoekopdrachten naar jassen met franjes zijn sinds augustus ook met maar liefst 371% toegenomen, met ‘suède jassen met franje’ en ‘leren jassen met franje’ als meeste gezochte zoektermen. Ondertussen blijken cowboylaarzen de hotste schoenstijl van het jaar tot dusver, daar is op Lyst sinds juli al meer dan 5.000 keer naar gezocht, met metallic en wit als meest trending kleuren.

#6

Karl Lagerfeld & Choupette

Na het overlijden van Karl Lagerfeld in februari, wordt verwacht dat modefans uit de hele wereld een eerbetoon zullen brengen aan de ontwerper tijdens Halloween dit jaar.

Klassieke, volledig zwarte kostuums werden meer dan 4.000 keer gezocht, alleen al in september. De vraag naar witte overhemden met hoge boord steeg met 67% sinds juli en zwarte stropdassen lieten een groei van 13% zien ten opzichte van vorige maand. Op Lyst zagen we sinds juli al meer dan 15.000 paginaweergaven voor producten van Karl Lagerfeld waarop Choupette, de geliefde kat van de ontwerper, te zien is.

#7

Geest, Aladdin

Het uitkomen van de liveaction-versie van Aladdin deze zomer heeft de wereld kennis laten maken met een gloednieuwe Geest gespeeld door Will Smith, en heeft geleid tot een stijging van 1600% van de online zoekopdrachten over onderwerpen met betrekking tot het Disney-karakter.

Op Lyst zijn de modezoekopdrachten naar blauwe broeken met wijde pijpen en rode riemen sindsdien flink gestegen. Flink grote, gouden kettingen zijn een baanbrekende trend op zichzelf, sinds juli is het aantal zoekopdrachten naar schakelkettingen zoals die van Geest met 168% toegenomen.

#8

Rocketman

Terwijl voor sommigen de griezelige Halloween-kostuums een voor de hand liggende keuze blijven, geven anderen er de voorkeur aan om deze nacht zo comfortabel mogelijk door te brengen. Dankzij het uitkomen van de biografische film Rocketman met Taron Egerton in de hoofdrol, heeft Elton John zichzelf weer naar de top van vele lijsten met mode-iconen gelanceerd.

Uit de gegevens van Lyst blijkt dat gestreepte kamerjassen een trend zijn, waarbij met name de zoekopdrachten naar herenbadjassen het afgelopen jaar met 201% zijn toegenomen. Ook de vraag naar grote vierkante brillen, een klassiek Elton John-accessoire, is sinds juni met 25% gestegen.

#9

Stranger Things

Sinds de hitshow Stranger Things van Netflix in 2016 op onze schermen verscheen, is de serie bijna synoniem geworden aan Halloween-kostuums. Dit jaar zoeken fans hun outfit-inspiratie in het Scoops Ahoy matrozenuniform dat Steve Harrington tijdens het derde seizoen van de show droeg.

Terwijl het aantal online zoekopdrachten naar ‘matrozenpakken’ met 250% steeg in de afgelopen 12 maanden, ziet Lyst een stijging van 355% in het aantal zoekopdrachten met de zoekterm ‘matroos’ ten opzichte van vorig jaar. In de afgelopen maand groeide de vraag naar shirts met Bretonse streep en zeemansbroeken met 54%, terwijl de verkoop van lage, rode Converse-sneakers met 19% groeide sinds juli.

#10

Wednesday, Addams Family

Zoekopdrachten en engagement gerelateerd aan de Addams Family pieken elk jaar in oktober. Vooral Wednesday Addams is uitgegroeid tot een klassiek Halloween-kostuum waarmee je eigenlijk altijd goed zit. En omdat er later dit jaar een nieuwe bewerking van de horrorkomedie uitkomt, neemt de belangstelling nu al toe.

Online modezoekopdrachten met het trefwoord ‘Addams’ zijn sinds augustus gestaag toegenomen, waarbij de zoekopdrachten naar Wednesday Addams een stijging van 120% laten zien. Op Lyst is de wereldwijde vraag naar zwarte items met 28% gestegen ten opzichte van vorig jaar, waarbij gemiddeld 12.000 keer per maand naar volledig zwarte outfits wordt gezocht.