Eerste kwartaal 2020

The Lyst Index is een ranglijst van de hotste merken en artikelen in de mode en wordt ieder kwartaal uitgebracht.

Om de resultaten samen te stellen, analyseert wereldwijde modezoekmachine Lyst het online winkelgedrag van meer dan negen miljoen shoppers per maand die zoeken, kijken en kopen bij 12.000 online designers en winkels. De formule achter The Lyst Index houdt rekening met wereldwijde zoekgegevens op Lyst en Google, conversiepercentages en verkopen, vermeldingen op social media van merken en artikelen en wereldwijde engagementstatistieken gedurende een periode van drie maanden.

Eerste kwartaal 2020
Hotste artikelen

Q4 2019
  1. 1

    Off-White

    • Lanceerde het Activate Movement-programma met Evian
    • Bracht een Lunar New Year-capsulecollectie uit
    • Debuteerde Off-White x Air Jordan IV tijdens Paris Fashion Week
    1
  2. 2

    Balenciaga

    • Bracht koala-hoody’s uit om geld in te zamelen voor de bosbranden in Australië
    • Liet de catwalk vollopen met water voor een apocalyptische show tijdens Paris Fashion Week
    • Moederbedrijf Kering maakte bekend dat het merk mondkapjes gaat maken als reactie op Covid-19
    3
  3. 3

    Nike

    • Bracht de ‘Mamba Forever’-reclame uit ter ere van Kobe Bryant
    • Kondigde een meerjarige samenwerking aan met Liverpool F.C.
    • Doneerde meer dan $ 15 miljoen aan initiatieven tegen Covid-19
    12
  4. 4

    Gucci

    • Rapporteerde een winststijging van 10,5% in het vorige kwartaal
    • Bracht een Micky Mouse-collectie uit voor het Chinese nieuwjaar
    • Beloofde € 2 miljoen te doneren als reactie op Covid-19
    2
  5. 5

    Prada

    • Nam Raf Simons aan als co-creative director
    • Werkte samen met UNESCO aan een voorlichtingsprogramma
    • Financierde twee nieuwe IC-units voor elk van de drie ziekenhuizen in Milaan als reactie op Covid-19
    7
  6. 6

    Moncler

    • Rapporteerde een winststijging van 13% voor het fiscale jaar 2019
    • Strikte JW Anderson en Rimowa voor het Genius-project
    • Doneerde € 10 miljoen aan een ziekenhuisproject in Milaan als reactie op Covid-19
    4
  7. 7

    Fendi

    • Lanceerde een capsulecollectie voor het Chinese nieuwjaar
    • Werkte samen met model Winnie Harlow voor de #BaguetteFriendsForever-campagne
    • De Carla Fendi Foundation doneerde € 100.000 als reactie op Covid-19
    6
  8. 8

    Valentino

    • Onthulde een sneaker-samenwerking met Onitsuka Tiger
    • Opende een pop-upstore in Beverly Hills
    • Moederbedrijf Mayhoola doneerde € 2 miljoen als reactie op Covid-19
    8
  9. 9

    Saint Laurent

    • Kondigde aan dat de omzet van 2019 meer dan € 2 miljard bedroeg
    • Bracht een capsulecollectie voor Valentijnsdag uit
    • Moederbedrijf Kering maakte bekend dat het merk mondkapjes zal maken als reactie op Covid-19
    9
  10. 10

    Versace

    • Presenteerde de dames- en herencollecties voor het eerst in een gecombineerde catwalkshow
    • Kondigde nieuwe flagshipstores in Parijs en Londen aan
    • Doneerde meer dan $ 850.000 als reactie op Covid-19
    5
  11. 11

    Burberry

    • Gaf een CO2-neutrale show tijdens London Fashion Week
    • Lanceerde een AR-shopprogramma met Google Search
    • Beloofde mondkapjes te leveren als reactie op Covid-19
    10
  12. 12

    Stone Island

    • Lanceerde exclusieve stukken via verkopers Browns, END en Luisa via Roma
    • Onthulde een installatie aan de hand van kunstenaar Ken-Tonio Yamamoto in de winkel in Milaan
    • Overweegt volgens de geruchten een aandeel te kopen van voetbalclub Modena F.C.
    11
  13. 13

    Bottega Veneta

    • Rapporteerde een verkoopstijging van 9,4% in het vorige kwartaal
    • Onthulde een 100% biologisch afbreekbare laars in de Herfst/Winter ‘20-collectie
    • Lanceerde het Residency-programma om vreugde en hoop te verspreiden tijdens de Covid-19-crisis
    14
  14. 14

    Givenchy

    • Benoemde een nieuwe CEO: Renaud de Lesquen
    • Bracht de Lente/Zomer ‘20-campagne uit, geleid door Marc Jacobs en Charlotte Rampling
    • Moederbedrijf LVMH meldde dat de parfumtak van het merk handreiniger maakt als reactie op Covid-19
    13
  15. 15

    Jacquemus

    • Presenteerde de dames- en herencollecties voor Herfst/Winter ‘20 in een gecombineerde show
    • Simon Porte Jacquemus kondigde aan dat hij in een reeks gratis online modecursussen te zien zal zijn
    • Onthulde de Le Chiquito-tas in de vorm van een sieraad
    22
  16. 16

    Vetements

    • Koos lookalikes van beroemdheden als modellen voor de catwalkshow van Herfst/Winter ‘20
    • Kondigde een samenwerking met Evian aan voor een speciale editie flessen
    • Bracht de nieuwste Spike Runner 200-sneakers uit in samenwerking met Reebok
    15
  17. 17

    Raf Simons

    • Onthulde een nieuwe schoenenlijn met sportieve invloeden
    • Werkte samen met Dr. Martens ter ere van de 60e verjaardag van de laars
    • Bracht zijn 11e samenwerkingscollectie uit met Fred Perry
    29
  18. 18

    Loewe

    • Kondigde Megan Rapinoe aan als het gezicht van de Herfst/Winter ‘20-campagne
    • Onthulde de 30 finalisten voor de Loewe Foundation Craft Prize van 2020
    • Bracht de derde Eye/Loewe/Nature buitenkledingcollectie uit
    20
  19. 19

    Thom Browne

    • Presenteerde de dames- en herencollectie voor Herfst/Winter ‘20 in een gecombineerde show
    • Creëerde een collectie met sportieve invloeden voor het New Concepts pop-upprogramma van Nordstrom
    • Bracht samen met Samsung een co-branded Galaxy Z vouwtelefoon uit
    33
  20. 20

    Rick Owens

    • Onthulde in samenwerking met Moncler een Rick Owens-tourbus
    • Werkte samen met Champion aan een sportkledingcollectie
    • Werkte samen met Veja aan twee paar duurzame sneakers
    28

Het nieuwe normaal in fashion

Hoewel 2019 eindigde met een optimistisch vooruitzicht voor het komende decennium, zijn de gebeurtenissen in het eerste kwartaal van 2020 daar een behoorlijke domper op geweest. Na de stijgende geopolitieke spanning, vonden de verwoestende bosbranden plaats in Australië en werd Azië getroffen door Covid-19. Balenciaga gaf deze onaangename sfeer goed weer in de ‘end of the world’-catwalkshow die het merk begin maart gaf in Parijs.

Maar niemand in de modebranche en daarbuiten kon voorzien wat er nog zou komen. Binnen een aantal weken veranderde het coronavirus in een wereldwijde crisis die het dagelijks leven drastisch veranderde. Tegen het einde van het kwartaal was de tegenwind die de detailhandel eerst in China en Oost-Azië voelde, aangewakkerd tot een wereldwijde storm.

Grote delen van de economie kwamen abrupt tot stilstand en in verschillende landen moest de bevolking verplicht thuisblijven als reactie op het virus, waardoor klantvertrouwen kelderde en er direct minder vraag was naar mode. Plotseling werden aankopen niet meer gedreven door sociale gelegenheden, vakanties en de behoefte aan kantooroutfits. Bovendien begon de bron van rondreizende beroemdheden, glamoureuze evenementen en streetstylefotografie, die klanten gebruiken als inspiratie, op te drogen. Ondertussen ontwrichtte het coronavirus de bevoorrading van de branche op alle vlakken, van de levering van grondstoffen tot productie, logistiek en winkels, zowel fysiek als online.

The Lyst Index van het eerste kwartaal weerspiegelt een periode die allesbehalve normaal is geweest. In grote delen van Azië geldt dit voor het grootste gedeelte van de drie maanden, en in Europa en Noord-Amerika voor de laatste weken van het kwartaal. Het aankomende rapport van het tweede kwartaal zal een duidelijker beeld scheppen van de wereldwijde impact van Covid-19, maar de data van het eerste kwartaal laten zien dat de merkloyaliteit van klanten op dit moment nog veelal onveranderd is.

Off-White is voor het derde kwartaal op rij het hotste merk ter wereld, wat de invloed van de jongere clientèle laat zien, die voorstander is van de controversiële benadering van luxe van het merk. Zowel Off-White (die dit kwartaal boven de 10 miljoen Instagram-volgers uitkwam) als digital native oprichter Virgil Abloh (5,2 miljoen volgers) hebben zeer betrokken volgers op social media. Nu klanten verplicht zijn thuis te blijven, zoeken ze online naar verbintenissen en zijn dit soort trouwe community´s belangrijker voor merken dan ooit. In februari werd een artikel in de New York Times gepubliceerd, dat een vergelijking maakte tussen Virgil Abloh en wijlen Karl Lagerfeld. Het artikel werd online op grote schaal gedeeld, wat eraan bijdroeg dat Off-White een van de meest besproken merken in de mode is.

Volgend op de buzz omtrent de Herfst/Winter ´20-show stijgt Balenciaga met één plaats en neemt opnieuw de positie van tweede hotste merk ter wereld in beslag. De laatste keer dat het merk op deze positie stond, was in het derde kwartaal van 2019. Ondertussen is Nike een van de snelst stijgende merken van dit kwartaal. Het merk steeg negen plaatsen naar de derde plek, waardoor het Gucci (nu op de vierde plaats) voor het eerst sinds The Lyst Index begon uit de top drie heeft verstoten. De sportkledinggigant steeg door een reeks krachtige internationale initiatieven en een grotere vraag naar artikelen zoals hoody’s, joggingbroeken en shorts.

Prada staat dit kwartaal op de vijfde plek in de lijst van hotste merken van The Lyst Index. Een stijging van twee plaatsen ten gevolge van de aankondiging in februari dat de Belgische designer Raf Simons co-creative director wordt naast Miuccia Prada. Datzelfde nieuws zorgde ervoor dat het gelijknamige merk van Raf Simons dit kwartaal 12 plaatsen steeg naar de 17e plek, waardoor het voor de tweede keer ooit in de lijst van hotste merken staat.

Jacquemus staat voor het eerst op de lijst van hotste merken van The Lyst Index, hoewel de accessoires van het merk wel al eerder deel uitmaakten van de hotste artikelen. Het Franse merk stijgt zeven plaatsen naar de 15e positie, nadat de Herfst/Winter ‘20-show vol supermodellen voor een toename zorgde van 1.100% van het aantal vermeldingen op social media. Andere nieuwkomers in dit kwartaal zijn Thom Browne en Rick Owens, beide merken vernoemd naar de Amerikaanse hoofdontwerpers, met een geheel eigen, consistente look.

Het is nog onzeker en onduidelijk hoe de toekomst eruit zal zien voor de mode, maar er zijn hoopvolle tekenen van herstel te zien in de regio´s die als eerste getroffen waren. We houden de data nauwlettend in de gaten om te zien hoe klanten reageren op ‘het nieuwe normaal’ van sociale afstand en economische onzekerheid, terwijl we hopen dat er snel betere tijden aanbreken. Hoewel de crisis nog lang niet voorbij is, is het verbazingwekkend hoe de modebranche de krachten bundelt en gebruikmaakt van zijn bronnen, creativiteit en moed om terug te geven aan de community en de storm het hoofd te bieden.

Welke gevolgen van Covid-19 zien we in The Lyst Index?

The Lyst Index laat zien dat de loyaliteit van klanten aan machtige merken nog steeds sterk is, zelfs in deze onzekere tijden. Maar de manier waarop mensen met merken communiceren en mode shoppen, verandert snel. De Covid-19-crisis versnelt veranderingen die al gaande waren in onze branche en zet aan tot nog meer veranderingen. Een moment als dit heeft zich nooit eerder voorgedaan en de digitale wereld is belangrijker dan ooit voor modemerken. Informatie en communicatie zijn ontzettend belangrijk voor onze community. Degenen die zich snel aanpassen aan het veranderende landschap en datagedreven besluiten nemen terwijl ze gebruik maken van hun sterkste punten, positioneren zich het beste voor succes.

– Chris Morton, medeoprichter en CEO, Lyst

Hotste artikelen

Om de hotste artikelen te vinden, filtert de formule van Lyst zes miljoen artikelen op aantal vermeldingen op social media, zoekopdrachten, paginaweergaven, interacties en verkopen in duizenden online winkels. Vervolgens maken we indelingen op kleur en stijl en vergelijken we de wereldwijde vraag met de beschikbare voorraad.

Eerste kwartaal 2020
Hotste herenartikelen

  1. Photo: Off-White-mondkapje met logoprint

    Off-White-mondkapje met logoprint

  2. Photo: Loewe Eln fleece zip sweater

    Loewe Eln fleece zip sweater

  3. Photo: Gucci x Disney hooded sweatshirt

    Gucci x Disney hooded sweatshirt

  4. Photo: Nike Kobe 4 Protro Carpe Diem-sneakers

    Nike Kobe 4 Protro Carpe Diem-sneakers

  5. Photo: Comme des Garçons Play x Converse Chuck 70 hoge sneakers

    Comme des Garçons Play x Converse Chuck 70 hoge sneakers

  6. Photo: Stone Island-cargobroek

    Stone Island-cargobroek

  7. Photo: Cowboystropdas met Prada-logo

    Cowboystropdas met Prada-logo

  8. Photo: Asics gel-pulse 10-sneakers

    Asics gel-pulse 10-sneakers

  9. Photo: Versace I love baroque-badjas

    Versace I love baroque-badjas

  10. Photo: Thom Browne tricot sweatshirt met 4 strepen

    Thom Browne tricot sweatshirt met 4 strepen

Modieuze mondkapjes betreden het toneel

We staan aan het begin van een nieuw decennium vol mode. De hotste artikelen van dit kwartaal zijn veelzijdig en laten de veranderende lifestyle en mindset zien van fashionshoppers over de hele wereld in de afgelopen drie maanden. Het mondkapje met logoprint van Off-White is het hotste herenartikel ter wereld. Het kost $ 95 en is inmiddels internationaal uitverkocht. Nu is het tweedehands voor drie keer zoveel als de originele prijs te koop. Mondkapjes in streetwearstijl zijn geen nieuwe trend. Off-White was een van de eerste merken die branded mondkapjes lanceerde en ze werden al sinds 2016 gedragen door rappers Travis Scott, Future en Young Thug. In januari droeg zangeres Billie Eilish een custom mondkapje van Gucci op de rode loper van de Grammy Awards. Maar door de coronaviruspandemie zijn meer merken mondkapjes gaan maken en zijn de zoekopdrachten naar mondkapjes tijdens het eerste kwartaal met 496% toegenomen. Miljoenen shoppers ter wereld zoeken naar mondkapjes van Off-White, Fendi, Bape en Marcelo Burlon.

De cowboystropdas van Prada werd ook op de rode loper gespot en neemt de zevende plaats in op de lijst van hotste herenartikelen. De trend van luxe westernkleding die door rappers Lil Nas X, Quavo en acteur Dylan Sprouse wordt gepromoot, zorgde voor een stijging van 121% in zoekopdrachten naar cowboystropdassen. Toen Nick Jonas een cowboystropdas van Prada naar de Golden Globes droeg, piekte de vraag naar het artikel in 24 uur met 78%.

Het fleecejack met halve rits van Loewe, uit de Eye/LOEWE/Nature buitenkledingcollectie, is het tweede hotste herenartikel van dit kwartaal. Toen hij gedragen werd door acteurs Timothée Chalamet en Josh O’Connor en zanger Justin Bieber, namen de zoekopdrachten naar het kleurrijke jack gedurende het kwartaal met 88% toe. Het Spaanse merk is ook twee plaatsen gestegen in de lijst van hotste merken van The Lyst Index.

Het tragische overlijden van Kobe Bryant in februari bracht een stroom van ontroerende eerbetonen teweeg van merken, beroemdheden en klanten over de hele wereld. Sneakerfans zochten massaal naar de Nike Kobe 4 Protro Carpe Diem-sneakers, het vierde hotste artikel van dit kwartaal. Na de lancering van de Mamba Forever-campagne van Nike, een eerbetoon dat meer dan één miljoen vermeldingen op social media genereerde, stegen de paginaweergaven voor sneakers uit de langdurige samenwerking van het merk met de NBA-ster met 733%.

Op de achtste plaats van de hotste artikelen in de mode staat een technische hardloopschoen. Sinds het begin van het jaar hebben duizenden shoppers naar hardloopschoenen gezocht en de Asics gel-pulse 10-sneakers zijn het meest gewilde herenmodel van het kwartaal. De vraag naar hardloopschoenen piekte eerst in januari en steeg opnieuw in maart, waardoor deze over het hele kwartaal met 64% steeg. Paginaweergaven voor Asics stegen in deze periode met 25%.

Eerste kwartaal 2020
Hotste damesartikelen

  1. Photo: Bottega Veneta padded Cassette-tas

    Bottega Veneta padded Cassette-tas

  2. Photo: Off-White zachte kanten bodysuit

    Off-White zachte kanten bodysuit

  3. Photo: Telfar-shopper

    Telfar-shopper

  4. Photo: Gucci-legging met GG-patroon

    Gucci-legging met GG-patroon

  5. Photo: Anine Bing-tijgersweatshirt

    Anine Bing-tijgersweatshirt

  6. Photo: Adidas x Beyoncé Ivy Park super sleek 72-sneakers

    Adidas x Beyoncé Ivy Park super sleek 72-sneakers

  7. Photo: New Balance 993-sneakers

    New Balance 993-sneakers

  8. Photo: Nike Air fleece joggingbroek

    Nike Air fleece joggingbroek

  9. Photo: Ganni katoenen overhemd

    Ganni katoenen overhemd

  10. Photo: Tweedehands Chanel klassieke tas met dubbele flap

    Tweedehands Chanel klassieke tas met dubbele flap

Het coronavirus beïnvloedt onze manier van shoppen

Telfar staat voor het eerst in The Lyst Index met zijn shopper met in reliëf gedrukt logo, het derde hotste damesartikel van dit kwartaal. Het merk werd in 2005 opgericht door de Liberiaans-Amerikaanse designer Telfar Clemens en heeft in 15 jaar tijd een krachtige branding opgebouwd met de inclusieve boodschap ‘het is niet alleen voor jou, het is voor iedereen’. De tas van veganistisch leer is te koop voor minder dan $ 300, levert gemiddeld 30.000 zoekopdrachten per maand op en wordt regelmatig bij verschillende winkels uitverkocht. De populariteit van de unisexstijl die onder anderen door zangeres Solange Knowles en rapper A$AP Ferg wordt gedragen, heeft het merk ook buiten thuisbasis New York City bekendheid gegeven. Zoekopdrachten naar Telfar stegen dit kwartaal met 29% in Europa.

Overal ter wereld zijn shoppers zich aan het aanpassen aan een leven in zelf-isolatie, waardoor de vraag naar statement-loungekleding gestegen is. Het tijgersweatshirt van Anine Bing is het vijfde hotste damesartikel van het kwartaal. Paginaweergaven van het sweatshirt piekten met 418% in de week na de release van de Netflix-serie Tiger King, terwijl zoekopdrachten naar het gelijknamige merk met machtige influencers zoals modellen Gigi Hadid, Kendall Jenner en Rosie Huntington-Whiteley dit kwartaal met 19% toenamen.

New Balance-sneakers staan voor het eerst op de lijst met hotste damesartikelen, op de zevende plaats. Zoekopdrachten naar de 993-hardloopschoen van het merk, te koop voor $ 175, piekten in februari. De vraag naar New Balance-sneakers is wereldwijd gestegen, zowel op het gebied van zoekopdrachten als verkoopcijfers, deze stijging is te danken aan een succesvolle samenwerking met het New Yorkse merk Aimé Leon Dore aan het begin van 2019 (die een nieuwe draai gaf aan een retro New Balance-reclamecampagne uit de jaren 90, met een model van middelbare leeftijd) en de samenwerking met Reformation in het laatste kwartaal van 2019. Door aanbevelingen van onder anderen Kate Middleton, Rihanna en model Kaia Gerber zijn de paginaweergaven van het merk met 41% gestegen vergeleken met het voorgaande kwartaal.

In deze onzekere periode neigen sommige shoppers ernaar om te investeren in klassieke stukken. Ze zoeken naar tijdloze artikelen op sites voor luxe tweedehandskleding. Zoekopdrachten naar de klassieke tas van Chanel met dubbele flap stegen met 75%, die als tiende populairste artikel de afsluiter is van de lijst met hotste damesartikelen. Wellicht is de vraag naar deze klassiekers op de tweedehandsmarkten gestegen, omdat Chanel dit artikel niet op de eigen website verkoopt en fysieke luxewinkels hun deuren hebben moeten sluiten vanwege het coronavirus.