Tweede kwartaal 2020

The Lyst Index is een ranglijst van de hotste merken en artikelen in de mode en wordt ieder kwartaal uitgebracht.

Om de resultaten samen te stellen, analyseert wereldwijde modezoekmachine Lyst het online winkelgedrag van meer dan negen miljoen shoppers per maand die zoeken, kijken en kopen bij 12.000 online designers en winkels. De formule achter The Lyst Index houdt rekening met wereldwijde zoekgegevens op Lyst en Google, conversiepercentages en verkopen, vermeldingen op social media van merken en artikelen en wereldwijde engagementstatistieken gedurende een periode van drie maanden.

Tweede kwartaal 2020
Hotste merken

Eerste kwartaal 2020
  1. 1

    Nike

    • Lanceerde een capsulecollectie geïnspireerd op de jaren 90 in samenwerking met detailhandelaar TSUM
    • Vulde de voorraad van zijn uitverkochte mondkapjes aan
    • De veiling van de Off-White x Nike-sneakers, met handtekening van Virgil Abloh, bracht $ 187.000 op voor Black Lives Matter
    3
  2. 2

    Off-White

    • Rapporteerde een stijging van 75% in de digitale verkoop, waardoor ze 30% van de totale omzet uitmaakten
    • Hield een loterij voor toegang tot de Jordan x Dior-sneakers
    • Beloofde $ 40 miljoen steun aan organisaties die sociale rechtvaardigheid bevorderen
    1
  3. 3

    Gucci

    • Heeft toegezegd om twee seizoensonafhankelijke collecties per jaar te tonen, op dit moment zijn dat er vijf
    • Was het luxemerk met de hoogste score in The Fashion Transparency Index
    • Onthulde de 20 ontvangers van een Gucci North America Changemakers-beurs
    4
  4. 4

    Balenciaga

    • Beloofde een jaarlijkse donatie te zullen doen aan de NAACP
    • Heeft naar verluidt een pand bemachtigd voor een winkel in Bond Street in Londen
    • Een Instagram-post van de Balenciaga-zwangerschapsstijl van Katy Perry ging viraal
    2
  5. 5

    Prada

    • Lanceerde een virtual reality-project waarmee klanten de winkels en collecties op afstand kunnen ervaren
    • Ondertekende een tweede lening gekoppeld aan duurzaamheid, waarmee hun inzet voor milieudoelstellingen wordt bevestigd.
    • Rapporteerde een omzetstijging van meer dan 10% in China
    5
  6. 6

    Saint Laurent

    • Kondigde aan dit jaar geen show te houden tijdens Paris Fashion Week, maar in plaats daarvan zijn eigen ritme te volgen
    • Onthulde Herfst/Winter ‘20-campagnes met Blackpink’s Rosé en Lenny Kravitz
    • Werkte samen met Baccarat aan een set kristallen tumblerglazen
    9
  7. 7

    Versace

    • Onthulde een capsulecollectie ter ere van de Pride-maand
    • Lanceerde de #VeryVersace-challenge op Instagram
    • Moederorganisatie Capri Holdings beloofde te doneren aan organisaties die opkomen voor sociale rechtvaardigheid
    10
  8. 8

    Burberry

    • Doneerde 100.000 stuks PBM aan de Britse National Health Service
    • Lanceerde de ReBurberry-selectie met stukken gemaakt van innovatieve, duurzame materialen
    • Kondigde aan dat het in september een catwalkshow zal houden in de Britse buitenlucht
    11
  9. 9

    Fendi

    • Werkte samen met kunstenaar Joshua Vides aan een trompe l’oeil-collectie
    • Kondigde model Iris Law aan als het nieuwe gezicht van zijn campagne voor de Peekaboo-tas
    • Organiseerde een optreden met de klassieke muziekorganisatie Accademia Nazionale di Santa Cecilia
    7
  10. 10

    Bottega Veneta

    • Meldde een omzetstijging van 8,5% voor het eerste kwartaal
    • Doneerde € 300.000 aan wetenschappelijk onderzoek om te helpen de verspreiding van het coronavirus te stoppen
    • Begon met de organisatie van een filmavond op zondag via zijn YouTube-kanaal als onderdeel van het Bottega Residency-initiatief
    13
  11. 11

    Jacquemus

    • Onthulde zijn Lente/Zomer ‘20-campagne met Bella Hadid, die werd gefotografeerd via FaceTime
    • Deelde beelden van de grootmoeder van ontwerper Simon Porte Jacquemus waarin ze de collectie draagt
    • Lanceerde een loungewear-capsulecollectie met detailhandelaar SSENSE
    15
  12. 12

    Valentino

    • Benoemde Jacopo Venturini tot de nieuwe CEO
    • Zond een reeks optredens uit op Instagram Live, beginnend met Alicia Keys
    • Kondigde aan dat tijdens de Herfst/Winter ‘20-campagne geld wordt ingezameld voor het Spallanzani-ziekenhuis in Rome
    8
  13. 13

    Adidas

    • Kondigde een samenwerking aan met Allbirds voor een duurzame sneaker
    • Produceerde 18.000 mondkapjes per week voor de gezondheidszorg
    • Heeft toegezegd om 50% van de nieuwe posities binnen het bedrijf in te vullen met divers talent
    21
  14. 14

    Moncler

    • Kondigde een geurlijn aan die naar verwacht in 2022 wordt gelanceerd
    • Lanceerde de nieuwste Genius-collecties met Simone Rocha en Richard Quinn
    • Initieerde het #WarmlyMoncler-project op Instagram om klanten te helpen “warmte te vinden in saamhorigheid”
    6
  15. 15

    Alexander McQueen

    • Lanceerde de McQueen Creators- en McQueen Music-programma's om tijdens de lockdown in contact te blijven met volgers
    • Beloofde te doneren aan de NAACP en Campaign Zero
    • Onthulde zijn pre-herfst ‘20-campagne geïnspireerd op art nouveau
    22
  16. 16

    Loewe

    • Zegde € 500.000 en € 40 van elk verkocht stuk van de Paula’s Ibiza-collectie toe aan liefdadigheidsinstellingen voor kinderen
    • Bracht een Pride-collectie uit als eerbetoon aan de drag-artiest Divine, waarvan de opbrengst wordt geschonken aan Visual Aids
    • Lanceerde de Instagram Live-serie Loewe en Casa om tijdens de lockdown in contact te blijven met klanten
    18
  17. 17

    Balmain

    • Beloofde te doneren aan de NAACP en SOS Racisme
    • Opende zijn eerste virtuele showroom met een 3D-avatar van creatief directeur Olivier Rousteing
    • Lanceerde de serie #BalmainEnsemble om tijdens de lockdown in contact te blijven met klanten
    23
  18. 18

    Vetements

    • Bracht de nieuwste Vetements x Reebok Instapump Fury-sneakers uit
    • Lanceerde @vetements_uncensored, een nieuwe, provocerende Instagram-account
    • Kwam met een heruitgave van zijn cult DHL-ontwerp op een iPhone 11-hoesje
    16
  19. 19

    Stone Island

    • Lanceerde een T-shirt gewijd aan zijn Lino Watro Camouflage-innovatie
    • Onthulde de Membrana-buitenkledingcapsulecollectie met een 3D-look-afwerking
    • Kwam met een XL-badjas-poncho gemaakt van badstof die de krantenkoppen haalde
    12
  20. 20

    Fear of God

    • Fotografeerde het Nike Air Fear of God 1 'Noir'-lookbook via Zoom
    • Wisselde de letters in het FG-logo om naar GF ter ere van George Floyd
    • Werkte samen met Barton Perreira aan een brillencollectie
    29

Mode in beweging

Het effect van het coronavirus werd gedurende het hele kwartaal sterk gevoeld, hoewel het consumentenvertrouwen in de laatste maanden begon terug te keren met de opheffing van de lockdown-beperkingen in een aantal markten. In juni werd overal ter wereld opgeroepen tot meer gelijkheid en raciale rechtvaardigheid na de dood van George Floyd door toedoen van Amerikaanse politieagenten. Terwijl sommige merken worstelden om te reageren en zich aan te passen aan het veranderende landschap, steeg Nike twee plekken en werd daarmee het hotste merk ter wereld. Het is de eerste keer sinds het begin van The Lyst Index dat de eerste positie niet wordt ingenomen door een luxe modemerk.

Nike werd voortgestuwd door de vraag naar loungewear en sportkleding die steeg met 106%, omdat consumenten comfortabele kleding zochten om thuis te dragen, evenals kleding voor sport en buitenactiviteiten. Nike verdiende en creëerde een reeks krachtige momenten voor zijn merk en kreeg daardoor gedurende het hele kwartaal een boost. Sommige luxe modemerken worstelden om hetzelfde aantal indrukken te genereren als normaal, omdat evenementen als het Met Gala en de Men’s Fashion Week werden geannuleerd. In een video die meer dan 5 miljoen likes kreeg op Instagram, paste Nike zijn beroemde slogan aan naar ‘Don't Do It’ om zijn boodschap tegen racisme te verspreiden.

Het succes van Nike in The Lyst Index weerspiegelt ook de manier waarop het coronavirus winkelpatronen en -gewoonten verandert en de verschuiving naar digitale handel versnelt. Hoewel de onderneming melding maakte dat de omzet sterk getroffen was door de sluiting van fysieke winkels en het lagere aantal producten dat naar retailers werd verscheept, bewijst zijn sterke digitale betrokkenheid dat het tij aan het keren is. Nike kondigde eerder aan dat het beoogde om tegen 2023 een digitale omzet van 30% te bereiken. Maar nu het bedrijf die mijlpaal dit jaar al heeft gehaald, heeft het een nieuw doel gesteld, namelijk 50% digitale omzet in de nabije toekomst. De snelle overstap naar online is niet exclusief voor sportkleding en athleisure: het adviesbureau Bain & Company publiceerde in mei een rapport waarin werd voorspeld dat online verkoop tegen 2025 30% van de luxemarkt zal vertegenwoordigen.

Krachtige merken met een onderscheidende uitstraling en filosofie blijven shoppers aanspreken. De merken met een sterke aanwezigheid op social media en krachtige online community deden het goed in de loop van het kwartaal. Jacquemus zet zijn opmars voort, met een stijging van vier plaatsen tot het elfde hotste merk ter wereld, na een toename van 61% van het verkeer op Lyst en een groei van 20% van het aantal Instagram-volgers sinds het vorige kwartaal. In april genereerde het merk bekendheid met een campagne met model Bella Hadid die gefotografeerd werd via de FaceTime-app en in mei gingen Instagram-posts met de grootmoeder van ontwerper Simon Porte Jacquemus in de hoofdrol viraal.

Off-White blijft hoog genoteerd op de tweede positie, ondanks het feit dat het label van de eerste plaats werd verstoten na deze drie opeenvolgende kwartalen te hebben bezet. Balmain steeg zes plaatsen en keert daarmee terug op The Lyst Index ranglijst van hotste merken. Beide merken, evenals nieuwkomer Fear of God, zagen een toename van hun invloed op social media in een tijd waarin sommige gevestigde luxenamen gelijk bleven op deze metriek of een afname zagen. Het in Californië gevestigde Fear of God staat voor het eerst op de lijst van de 20 hotste merken, nadat het negen plaatsen steeg sinds de vorige editie.

Wat brengt de toekomst? Er zijn verschillende voorstellen gedaan binnen de sector om de modekalender en productie- en retailprocedures te heroverwegen. Een brede consensus moet nog worden bereikt. Gucci en Saint Laurent hebben zich toegelegd op het veranderen van hoe en wanneer ze hun collecties tonen, maar andere gevestigde merken hebben de wens geuit om dicht bij het bestaande model te blijven. De rust is nog niet weergekeerd na de gebeurtenissen van begin 2020, en de gevolgen op lange termijn blijven onduidelijk. Te midden van de onzekerheid zijn er positieve signalen dat krachtige merken nog steeds in de smaak vallen bij de consument, en er liggen mogelijk nieuwe kansen in het verschiet om een inclusievere en duurzamere mode-industrie te vormen.

Wat moeten merken doen om deze periode van onzekerheid te overleven?

"Nu we de eerste schok van de pandemie achter de rug hebben, zien we dat het consumentenvertrouwen begint terug te keren en dat veel klanten nu voor het eerst online winkelen. Klanten komen naar Lyst op zoek naar krachtige merken met een duidelijke identiteit en missie. In deze nieuwe fase zullen merken succesvol zijn door hun kernwaarden opnieuw te bevestigen en door te investeren in hun online kanalen om hun klanten effectief te bereiken, te betrekken en te bedienen."

– Chris Morton, medeoprichter en CEO van Lyst

Hotste artikelen

Om de hotste artikelen te vinden, filtert de formule van Lyst zes miljoen artikelen op aantal vermeldingen op social media, zoekopdrachten, paginaweergaven, interacties en verkopen in duizenden online winkels. Vervolgens maken we indelingen op kleur en stijl en vergelijken we de wereldwijde vraag met de beschikbare voorraad.

De genderloze lockdown-basics

De Arizona-sandalen van Birkenstock zijn dit kwartaal de hotste schoenen ter wereld. De retailprijs is $ 99,95 en het aantal zoekopdrachten naar de sandalen nam in dit kwartaal met 225% toe, in veel winkels waren ze uitverkocht. In de afgelopen jaren hebben talrijke samenwerkingen met labels als Valentino, Rick Owens en Proenza Schouler de sandaal aan een beroemde fanschare geholpen, met onder zijn aanhangers machtige, beroemde influencers zoals Kendall Jenner, Gigi Hadid, Leonardo DiCaprio en Usher. Op de lijst van hotste herenartikelen komt Brunello Cucinelli's superluxe uitvoering van deze stijl ook voor in de rangschikking. Met een verkoopprijs die bijna zeven keer de prijs van de Birkenstocks is, zag de sandaal een stijging van 41% in het aantal zoekopdrachten in een periode van drie maanden.

Twee designermondkapjes halen The Lyst Index van dit kwartaal, met een wereldwijde vraag naar modieuze mondkapjes die steeg met 441% ten opzichte van het vorige kwartaal. Van sportkledingmerken zoals Adidas en Reebok tot merken als Gap, LoveShackFancy en RE/DONE, veel labels zijn de markt voor mondkapjes opgegaan, daarmee tegemoetkomend aan de toegenomen vraag. Op dit moment zijn er meer dan 300 mondkapjes van meer dan 40 winkels beschikbaar op Lyst. Marine Serre's mondkapje met maanprint is het meest gezochte mondkapje voor vrouwen. Het werd voor het eerst geïntroduceerd in november bij de presentatie van de Herfst/Winter '19-collectie van de ontwerper. Zoekopdrachten naar het limited edition-stuk, dat $ 575 kost en deel uitmaakt van een samenwerking met het Franse mondkapjesmerk R-PUR, piekten in april. Op de herenlijst blijft het mondkapje van Off-White het hotste herenartikel.

De grove uniseks combatboot-trend zet dit kwartaal door, nadat de Prada Monolith en Dr. Martens Farylle-boots in het vierde kwartaal van 2019 The Lyst Index binnenkwamen. Alexander McQueen's Tread Slick-boots bevinden zich onder de hotste herenartikelen van het tweede kwartaal. Voordat de wereld in lockdown ging, werden ze gedragen door acteur Timothée Chalamet, evenals het Hawaïaanse skatermodel Evan Mock en de Franse singer-songwriter Soko. Het zorgde ervoor dat zoekopdrachten naar de uniseks boots in mei met 43% toenamen toen ze uitkwamen als onderdeel van de Lente/Zomer '20-pre-collectie van het merk.

Tweede kwartaal 2020
Hotste damesartikelen

  1. Photo: Birkenstock Arizona-sandalen met dubbele band

    Birkenstock Arizona-sandalen met dubbele band

  2. Photo: Marine Serre x R-PUR-mondkapje

    Marine Serre x R-PUR-mondkapje

  3. Photo: Loewe-mandtas

    Loewe-mandtas

  4. Photo: Calvin Klein-bralette

    Calvin Klein-bralette

  5. Photo: Cult Gaia Serita-jurk

    Cult Gaia Serita-jurk

  6. Photo: Prada nylon gabardine korte broek

    Prada nylon gabardine korte broek

  7. Photo: The Frankie Shop Eva mouwloos T-shirt

    The Frankie Shop Eva mouwloos T-shirt

  8. Photo: Missoma x Lucy Williams grove, goudkleurige verstrengelde oorringen

    Missoma x Lucy Williams grove, goudkleurige verstrengelde oorringen

  9. Photo: H&M katoenen jurk met pofmouw

    H&M katoenen jurk met pofmouw

  10. Photo: Nike Court Victory-tennisrokje

    Nike Court Victory-tennisrokje

TikTok-trendsetters

Ondanks nieuwe discussies over de rol van mode-influencers in tijden van crisis, laat The Lyst Index zien dat een aantal van de trends die werden ondersteund door influencers immens populair waren onder shoppers. Paginaweergaven voor Cult Gaia's Serita-jurk piekten met 236% in juni. De jurk werd gedragen door model Rosie Huntington-Whiteley en influencer Camille Charrière, de hype rond de jurk die $ 458 kost, zorgde voor een stijging van 22% in de zoekopdrachten naar het merk. De H&M-jurk met pofmouw staat aan de andere kant van het prijsspectrum en op de negende plaats van de hotste damesartikelen. De jurk kost $ 19,99 en maakt deel uit van een collectie duurzame jurken die tegen het einde van het kwartaal werd uitgegeven. Hij was binnen enkele dagen uitverkocht en lijkt de IT-jurk van de zomer te zijn.

Prada's nylon korte broek werd gezien bij influencers zoals Pernille Teisbaek en Marie von Behrens en werd daarmee een van de meest gezochte producten ter wereld. De short neemt de zesde plaats in op The Lyst Index. Boksshorts zagen dit kwartaal een stijging van 32% in het aantal paginaweergaven. Ondertussen raakte het cult Eva-T-shirt van The Frankie Shop steeds weer uitverkocht, ondanks dat het sinds de lancering in 2019 meerdere keren werd aangevuld. De top met schoudervullingen, die gespot is bij zangeres Rita Ora en mode-inkoper Tiffany Hsu, heeft de afgelopen drie maanden geholpen om de zoekopdrachten naar muscle-T-shirts met 112% te doen stijgen.

Het patchwork vest van JW Anderson, dat we in februari zagen bij muzikant Harry Styles, komt binnen op de achtste plaats op de lijst van hotste herenartikelen. Het colour-blocked stuk dat $ 1.560 kost, verkreeg een cultstatus onder Generatie Z. Zij lanceerde de virale #HarryStylesCardigan haak-challenge op TikTok, die zorgde voor een piek van 166% in het aantal zoekopdrachten naar het vest in de laatste week van juni. JW Anderson daagde de regels voor luxemarketing uit door het breipatroon te delen met zijn groeiende online gemeenschap. Het label is in opkomst als een kandidaat om in de gaten te houden voor de lijst met de hotste merken van volgend kwartaal.

Tweede kwartaal 2020
Hotste herenartikelen

  1. Photo: Off-White-mondkapje met logoprint

    Off-White-mondkapje met logoprint

  2. Photo: Brunello Cucinelli suède sandalen met dubbele gesp

    Brunello Cucinelli suède sandalen met dubbele gesp

  3. Photo: Asics GT-1000 7-sneakers

    Asics GT-1000 7-sneakers

  4. Photo: Gucci-baseballpet met GG-logo

    Gucci-baseballpet met GG-logo

  5. Photo: Off-White gevulkaniseerde lage sneakers

    Off-White gevulkaniseerde lage sneakers

  6. Photo: Balenciaga-ketting met hartmedaillon

    Balenciaga-ketting met hartmedaillon

  7. Photo: Yeezy kaki katoenen broek

    Yeezy kaki katoenen broek

  8. Photo: JW Anderson colour-blocked patchwork vest

    JW Anderson colour-blocked patchwork vest

  9. Photo: Nike Air Jordan 4 retro flyknit-sneakers

    Nike Air Jordan 4 retro flyknit-sneakers

  10. Photo: Alexander McQueen Tread Slick-boots

    Alexander McQueen Tread Slick-boots

Shoppen op het scherm

De vierde plaats is voor een baseballpet van Gucci. De baseballpet is blijvende casualwear en hij komt dit kwartaal opnieuw tevoorschijn als een hot mode-accessoire. Terwijl kapperszaken gesloten waren en onze bovenste helft in beeld bleef tijdens Zoom-gesprekken, steeg het aantal zoekopdrachten naar baseballpetten dit kwartaal met 49%. Duizenden klanten over de hele wereld zochten naar petten in alle prijscategorieën, waarbij logo-stijlen van Gucci, Nike, Prada en Palm Angels verantwoordelijk waren voor de meeste zoekopdrachten.

Na de release van de serie The Last Dance op Netflix, een tiendelige documentaireserie over de carrière van NBA-ster Michael Jordan, zochten sportliefhebbers naar de Nike Air Jordan 4 retro flyknit-sneakers, het negende hotste artikel van dit kwartaal. Binnen enkele dagen resulteerde de veelbesproken documentaire in een stijging van 36% van het aantal zoekopdrachten naar Nike Air Jordan-sneakers.

De veelgeprezen tv-bewerking van Normal People, de bestseller van Sally Rooney, maakte van de schakelketting voor heren een van de meest besproken modeaccessoires van het jaar. Terwijl zoekopdrachten naar kettingen stegen, groeide de vraag naar sieraden voor mannen gestaag gedurende het hele kwartaal. De totale vraag naar herensieraden nam met 75% toe en Balenciaga’s ketting met hartmedaillon veroverde de zesde plek op de lijst van hotste herenartikelen. Zoekopdrachten binnen deze opkomende productcategorie zijn met 150% gestegen ten opzichte van vorig jaar, onder leiding van merken als Gucci, Bottega Veneta en Off-White.