Vierde kwartaal 2019

The Lyst Index is een ranglijst van de hotste merken en artikelen in de mode en wordt ieder kwartaal uitgebracht.

Om de resultaten samen te stellen, analyseert wereldwijde modezoekmachine Lyst het online winkelgedrag van meer dan 9 miljoen shoppers per maand die zoeken, kijken en kopen bij 12.000 online designers en winkels. De formule achter the Lyst Index houdt rekening met wereldwijde zoekgegevens op Lyst en Google, conversiepercentages en verkopen, vermeldingen op social media van merken en artikelen en wereldwijde engagementstatistieken gedurende een periode van drie maanden.

Vierde kwartaal 2019
Hotste merken

Derde kwartaal 2019
  1. 1

    Off-White

    • Onthulde een nieuw logo op Instagram
    • Opende een nieuwe winkel in Miami
    • Publiceerde de foto’s van Hailey Bieber’s trouwjurk
    1
  2. 2

    Gucci

    • Lanceerde de Gucci Pin pop-upwinkels
    • Kondigde de CEO carbon neutral challenge aan
    • Werkte samen met Harry Styles aan de merchandise voor zijn album
    3
  3. 3

    Balenciaga

    • Onthulde de nieuwste artikelen rond het samenwerkingsverband World Food Programme
    • Lanceerde de nieuwe Hourglass-tas
    • Kleedde Emma Watson voor de première van Little Women
    2
  4. 4

    Moncler

    • CEO Remo Ruffini werd uitgeroepen tot Business Leader of the Year bij de Fashion Awards
    • Opende een nieuwe flagshipstore in München, Duitsland
    • Lanceerde een CO₂-neutraal jack gemaakt van plantaardig materiaal
    14
  5. 5

    Versace

    • Lanceerde de Holiday Saga-campagne van kunstenares Sarah Baker
    • Jennifer Lopez droeg de ‘Jungle’-jurk bij Saturday Night Live
    • Kleedde Lizzo voor de cover van de Britse Vogue
    4
  6. 6

    Fendi

    • Voltooide een project om historische fonteinen in Rome te renoveren
    • Lanceerde de ‘Prints On’-collectie met Nicki Minaj
    • Werkte samen met parfumeur Francis Kurkdjian aan de geparfumeerde Baguette-tas
    7
  7. 7

    Prada

    • Organiseerde de conferentie ‘Shaping a Sustainable Future’ in New York
    • Lanceerde een samenwerking met Adidas
    • Runde Prada Mode ‘traveling social club’ tijdens de Frieze Art Fair in Londen
    5
  8. 8

    Valentino

    • Presenteerde de show ‘Daydream Couture’ in Peking
    • Lanceerde zijn campagne voor de feestdagen met Joan Collins
    • Werkte samen met kunstenaar Emilio Villalba aan limited-edition-tassen voor Art Basel Miami Beach
    6
  9. 9

    Saint Laurent

    • 10,8% omzetgroei over het vorige kwartaal
    • Lanceerde de campagne 'Le Smoking' gefotografeerd door Jeurgen Teller
    • Werkte samen met Leica tijdens Paris Photo 2019
    9
  10. 10

    Burberry

    • Kondigde de samenwerking met online marktplaats TheRealReal aan
    • Opende een nieuwe flagshipstore in Tokyo
    • Lanceerde een campagne voor de feestdagen die een ode was aan saamhorigheid en verbondenheid
    8
  11. 11

    Stone Island

    • Opende zijn eerste Canadese flagshipstore in Toronto
    • Veilde de limited edition Chinatown Invitational-voetbalshirts
    • Werkte samen met ECCO aan een reeks laarzen gekleurd met verftechnieken voor kleding
    11
  12. 12

    Nike

    • Maakte over het tweede kwartaal een omzet van 10,3 miljard dollar bekend
    • Lanceerde een ingetogen zwemkledinglijn
    • Beëindigde de samenwerking met Amazon voor directe verkoop
    12
  13. 13

    Givenchy

    • Lanceerde e-commerce in de VS met een exclusieve capsulecollectie
    • Presenteerde geüpcyclede jeans gemaakt van vintage stukken voor pre-Fall ‘20
    • Kleedde Timothée Chalamet voor de première van The King
    13
  14. 14

    Bottega Veneta

    • Rapporteerde een groei van 9,8% in de verkoop over het vorige kwartaal
    • Won vier onderscheidingen tijdens de Fashion Awards, waaronder Brand of the Year
    • Lanceerde een miniversie van The Pouch-tas
    16
  15. 15

    Vetements

    • Lanceerde een platform ter ondersteuning van jonge, aanstormende ontwerpers
    • Onthulde een Star Wars-capsulecollectie met 44 stukken
    • Kwam met product-drops van een shirt en telefoonhoesje met monsterprint, voorzien van een mix van klassieke tekenfilmfiguren
    10
  16. 16

    Yeezy

    • Beloofde zijn productie naar Amerika te verplaatsen
    • Lanceerde de Adidas Yeezy 500 Stone
    • Kim Kardashian droeg de nieuwe Yeezy ‘foam runner’-schoenen
    25
  17. 17

    Acne Studios

    • Opende een nieuw hoofdkantoor in Stockholm, Zweden
    • Lanceerde een samenwerking met Mulberry
    • Kondigde NBA-ster Russell Westbrook aan als de nieuwe ambassadeur van het merk
    24
  18. 18

    Canada Goose

    • Kondigde een omzetstijging van 27,7% aan over het vorige kwartaal
    • Opende een winkel in Toronto die geen kleding op voorraad heeft
    • Herenigde zich met het merk OVO van rapper Drake voor hun negende samenwerking
    32
  19. 19

    Dr. Martens

    • Werd naar verluidt te koop gezet door moederbedrijf voor 1,5 miljard dollar
    • Presenteerde zijn vijfde samenwerking met het Japanse merk Undercover
    • Werd gedragen door beroemdheden onder wie Kendall Jenner, Bella Hadid and Kaia Gerber
    31
  20. 20

    Loewe

    • Opende de eerste Loewe-winkel in New York
    • Presenteerde de expositie ‘Chance Encounters’ tijdens Art Basel Miami Beach
    • Lanceerde een capsulecollectie geïnspireerd door keramist William De Morgan
    20

Hoe het einde van het decennium tekenen van verandering laat zien

In dit voor merken en retailers belangrijke commerciële kwartaal zorgden feestelijke giften en seizoensgebonden prijsverlagingen voor een stimulans van de verkoop. Maar ondanks een klimaat van agressieve kortingen rond Singles Day en Black Friday, zorgde vooral de verkoop tegen de volle prijs voor de enorme stijging van sommige van de hotste merken van het kwartaal op The Lyst Index. Shoppers neigden naar niet-seizoensgebonden artikelen die niet worden afgeprijsd. Of ze zochten naar een merk in de sale, maar kochten vervolgens voor de volledige prijs.

Voor veel van de populairste merken ging het vierde kwartaal niet alleen over maximalisatie van de verkoop, maar was dit kwartaal ook het moment voor de aankondiging van activiteiten op het gebied van duurzaamheid en het hogere doel van het merk. Prada tekende voor een lening, waarvan de rente omlaaggaat in ruil voor het behalen van bepaalde duurzaamheidsdoelstellingen. Burberry kondigde de samenwerking met online marktplaats The RealReal aan. En Gucci CEO Marco Bizzarri lanceerde de CEO Carbon Neutral Challenge. Al deze initiatieven compenseren de traditionele mentaliteit van 'kopen, kopen, kopen’ die bij dit kwartaal hoort en laten een bredere verschuiving binnen de industrie zien.

Dit kwartaal behoudt Off-White zijn nummer één plek in The Lyst Index. Het merk werd op de plek van hotste merk ter wereld gehouden door de enorme vraag naar T-shirts, hoody’s, sneakers en accessoires van het merk. Tegen het einde van 2019 voorspelde Virgil Abloh, oprichter en creatief directeur van Off-White, de dood van de streetwear in het komende decennium. Tegen Dazed zei hij: "Ik vraag me af hoeveel meer T-shirts we nog kunnen bezitten, hoeveel meer hoody’s, hoeveel meer sneakers?". Maar op dit moment blijft streetwear de krachtigste stroming binnen de mode.

Yeezy is dit kwartaal terug op de lijst van de 20 hotste merken, het merk steeg negen plaatsen naar de zestiende plaats. Na de onthulling van de ‘foam runner’ door ontwerper Kanye West, schoten zoekopdrachten en sociale vermeldingen omhoog. De futuristische klomp wordt gemaakt van een materiaal afkomstig van algen en zal dit jaar in de verkoop gaan. Stone Island en Nike behouden hun posities als elfde en twaalfde hotste merk ter wereld. Luxemerken als Balenciaga en Fendi, die de afgelopen jaren hun focus hebben verlegd naar de streetwear, handhaven zich hoog in The Lyst Index met een respectievelijk derde en zesde plaats.

Maar een aantal ontwikkelingen onder de hotste merken suggereert dat verandering op komst is. Vetements was de drijvende kracht achter de definitie van de luxe streatwear-beweging, maar valt na de aankondiging eerder in 2019 dat ontwerper Demna Gvasalia zou aftreden vijf plaatsen terug naar vijftiende positie. Ondertussen blijft Bottega Veneta een rijzende ster, met een benadering van luxe die niet op streetwear gebaseerd is. Het merk stijgt twee plaatsen nadat de zoekopdrachten naar het merk tijdens dit kwartaal stegen met 32%.

De drie grootste stijgers in The Lyst Index van dit kwartaal zijn een gevolg van de seizoensgebonden vraag naar geïsoleerde bovenkleding en robuuste schoenen. Moncler stijgt tien plaatsen naar de vierde plaats, Canada Goose klimt veertien plaatsen naar de achttiende plaats en Dr. Martens verhuist twaalf plaatsen naar de negentiende plaats. Voor Canada Goose en Dr. Martens is dit hun eerste verschijning op de lijst van hotste merken in The Lyst Index. Acne Studios kreeg ook een seizoensgebonden impuls en kwam dit kwartaal terug in The Lyst Index op een zeventiende plaats, gedreven door de grote vraag naar zijn gewaagde gebreide accessoires.

De laatste The Lyst Index van het decennium duidt op een toekomst waarin we verschuiven naar mode die duurzamer is en zich minder richt op streetwear. Terwijl de industrie een nieuwe periode van transitie ingaat, houden wij bij wat er onder shoppers wereldwijd echt leeft.

Hoe gaat jouw merk om met seizoensinvloeden?

Een van de sleutels tot succes van Moncler is het continu opnieuw uitvinden van zijn erfgoed. Met Moncler Genius zijn we van de traditie van twee modeseizoenen en dus twee shows overgestapt op een maandelijks lanceringssysteem. Hiermee gaan we voorbij aan de grenzen van seizoen, leeftijd en smaak en spreken we alle generaties aan. We definiëren de tijd niet langer per seizoen, maar in hoofdstukken. We laten ons DNA interpreteren door het perspectief en de inspiratiebronnen van verschillende ontwerpers, terwijl we altijd trouw blijven aan ons unieke erfgoed en onze waarden. Het resultaat is een universum van creativiteit en verbeelding, ondersteund door een sterk en gearticuleerd redactioneel plan dat veel energie opwekt rond het merk.

– Roberto Eggs, Chief Marketing & Operating Officer, Moncler

Hotste artikelen

Om de hotste artikelen te vinden, filtert de formule van Lyst 6 miljoen artikelen op aantal vermeldingen op social media, zoekopdrachten, paginaweergaven, interacties en verkopen op duizenden online winkels. Vervolgens maken we indelingen op kleur en stijl en vergelijken we de wereldwijde vraag met de beschikbare voorraad.

Vierde kwartaal 2019
Hotste damesartikelen

  1. Gucci-riem met GG-logo

    Gucci-riem met GG-logo

  2. Amina Muaddi Gilda Glitter-sandalen met kristallen

    Amina Muaddi Gilda Glitter-sandalen met kristallen

  3. Prada Monolith leren laarzen

    Prada Monolith leren laarzen

  4. Acne Studios-sjaal met meervoudige ruit

    Acne Studios-sjaal met meervoudige ruit

  5. Bottega Veneta The Pouch leren miniclutch

    Bottega Veneta The Pouch leren miniclutch

  6. Spanx imitatieleren leggings

    Spanx imitatieleren leggings

  7. Balenciaga Hourglass-tas met handvat

    Balenciaga Hourglass-tas met handvat

  8. Dr. Martens Farylle robuuste leren veterlaarzen

    Dr. Martens Farylle robuuste leren veterlaarzen

  9. UGG Scuffette II-slippers

    UGG Scuffette II-slippers

  10. Arket donzen pufferjas

    Arket donzen pufferjas

Stijgende verkopen door beroemde Instagram-schoenen

In het afsluitende kwartaal van het decennium was de Gucci-riem met logo wederom het hotste modeartikel ter wereld. De riem staat voor de negende keer in minder dan drie jaar in The Lyst Index en staat voor de tweede keer bovenaan. Tussen oktober en december goed voor gemiddeld 165.000 online zoekopdrachten per maand. Dit accessoire is een serieuze kanshebber voor het hotste product van het decennium.

Het tweede hotste artikel van het kwartaal is daarentegen een volledig nieuwe binnenkomer in The Lyst Index. De Gilda-hakken van Amina Muaddi werden gedragen door Kendall Jenner en Hailey Bieber en zorgden voor een maandelijks gemiddelde van 60.500 zoekopdrachten tussen oktober en december. Het merk zag een stijging van 73% in het aantal paginaweergaven. Slechts een jaar na de lancering van haar gelijknamige label heeft de ontwerpster uit het Midden-Oosten (met meer dan 336.000 volgers op Instagram) een beroemde aanhang aangetrokken. Ze mag machtige influencers als Gigi Hadid, Dua Lipa, Katie Holmes en Jorja Smith tot haar fans rekenen. Muaddi is de laatste in een reeks influencer-ontwerpers die hun stempel drukken via social media. In december liet ze weten dat ze was benaderd door Rihanna om schoenen te ontwerpen voor Fenty. Diezelfde maand zag het merk een piek van 50% in het aantal zoekopdrachten op Lyst.

Prada’s Monolith-laarzen zijn een nieuwe kijk op de robuuste gevechtslaars. Ook deze werden gezien aan de voeten van een groot aantal mode-influencers, van Bella Hadid tot Chiara Ferragni en Rosalía. Deze schoenen met flink profiel waren onderdeel van de herfst-wintercollectie van 2019 en zagen in november een piek in de belangstelling. Het aantal zoekopdrachten naar de nieuwe stijl groeide met 994% dit kwartaal. Aan de andere kant van het prijsspectrum zochten klanten ook naar de Farylle-laarzen van Dr. Martens, die voor $ 176 te koop zijn. Zoekopdrachten naar het merk stegen met 151% dit kwartaal en daarmee steeg Dr. Martens twaalf plaatsen op de lijst van hotste merken en kwam het merk voor het eerst binnen in The Lyst Index.

De UGG Scuffette II-slippers waren dit kwartaal een populaire keuze om cadeau te doen en kwamen binnen op de negende plaats op de lijst van hotste damesartikelen. Terwijl ze naadloos passen in de luxe loungekleding trend en de opleving van de jaren 90-stijlen ging het aantal zoekopdrachten naar de slippers 474% omhoog op Lyst. Ze werden in oktober gedragen door Jennifer Lopez tijdens de opnames van haar nieuwe film Marry Me en waren UGG’s populairste artikel van het kwartaal. De Scuffettes waren verantwoordelijk voor 17.000 vermeldingen op social media en droegen bij aan een groei van 367% van het aantal paginaweergaven van het Amerikaanse merk.

Intussen deed een nieuw duurzaam artikel zijn intrede in The Lyst Index. De donzen pufferjas van Arket sluit de lijst als het tiende populairste artikel tijdens de drie maanden van dit kwartaal. Het is het enige bovenkledingstuk in de lijst van hotste damesartikelen deze keer. De jas is gemaakt van 100% gerecycled dons en veren en droeg in oktober bij aan een piek van 695% in het aantal paginaweergaven van het merk van moedermaatschappij H&M. In Europa groeit het merk gestaag sinds de lancering in de zomer van 2017, in de VS is het label nog niet op de markt gebracht.

Vierde kwartaal 2019
Hotste herenartikelen

  1. Moncler Maya-jack

    Moncler Maya-jack

  2. Gucci wollen jacquard sjaal met GG-logo

    Gucci wollen jacquard sjaal met GG-logo

  3. Alexander McQueen oversized sneakers

    Alexander McQueen oversized sneakers

  4. Moncler Gui-donsvest

    Moncler Gui-donsvest

  5. Yeezy 500 Stone-sneakers

    Yeezy 500 Stone-sneakers

  6. Stone Island-cargobroek

    Stone Island-cargobroek

  7. Acne Studios Face-Patch-beanie

    Acne Studios Face-Patch-beanie

  8. Nike Air Force 1 ‘Para-Noise’- sneakers

    Nike Air Force 1 ‘Para-Noise’- sneakers

  9. Off-White Diag Waterfall Over-hoody

    Off-White Diag Waterfall Over-hoody

  10. Barbour Chelsea Sportsquilt-jack

    Barbour Chelsea Sportsquilt-jack

Focus op functionaliteit

De lijst van hotste herenartikelen van dit kwartaal bestaat vooral uit technische, praktische en hoogwaardige kleding. We zien met name stukken in donkere en gedempte tinten, in deze periode werd het vaakst gezocht naar de kleur zwart. Voor het tweede kwartaal op rij staat Moncler bovenaan de lijst met hotste herenartikelen met een van zijn bovenkledingstukken. Daarmee laat het merk zien dat luxe pufferjacks nog steeds toonaangevend zijn in herenmode. Het Maya-jack, dat meer dan $ 1200 kost, is geïnspireerd op iconische stukken uit de jaren 80 en zag in het vierde kwartaal een stijging van 199% in het aantal zoekopdrachten. De vraag naar Moncler bleef sterk gedurende het hele kwartaal, ondersteund door de seizoensgebonden vraag. Het aantal paginaweergaven ging met 196% omhoog, waarmee het label 10 plaatsen steeg naar de vierde plaats op de lijst van hotste merken. Het Gui-vest, het vierde hotste artikel van dit kwartaal, zag in december een piek van 81% in het aantal paginaweergaven.

Het zoekvolume voor hoody’s van Off-White groeide tijdens het kwartaal met 90%, waardoor het grafische waterval-ontwerp van het merk op de negende plaats op de lijst terechtkwam. Duizenden klanten zochten naar het stuk, dat in meerdere winkels uitverkocht was. Luxe hoody’s blijven een krachtige productcategorie, met meer dan 268.000 zoekopdrachten in december. Ondertussen was er een gemiddeld aantal zoekopdrachten van 22.000 per maand naar cargobroeken. De uitgave van Stone Island, die gedragen werd door rapper Drake, was het zesde hotste artikel van dit kwartaal.

Er waren meer dan 2 miljoen zoekopdrachten naar sneakers op Lyst dit kwartaal. Nadat ze al op de lijst van hotste damesartikelen voorkwamen in The Lyst Index eerste kwartaal 2019, komen de Alexander McQueen oversized sneakers voor het eerst voor op de lijst met herenartikelen. Ze waren het derde hotste artikel tijdens de drie maanden van dit kwartaal en hadden sinds oktober een gemiddelde van 22.000 zoekopdrachten per maand.

Dankzij een krachtige samenwerking met K-pop-idool G-Dragon van Big Bang is de Nike Air Force 1 ‘Para Noise’-sneaker het achtste hotste artikel van dit kwartaal. Zoekopdrachten naar de stijl zagen een piek van 380% in december. De zwart-witte sneaker wordt al doorverkocht voor 150% van de originele verkoopprijs van $ 200.

Ondertussen komt het 126 jaar oude Britse erfgoedlabel Barbour voor het eerste binnen in The Lyst Index. Het Chelsea Sportsquilt-jack van het merk werd met een verkoopprijs van $ 141 het 10e hotste herenartikel van dit kwartaal. Tussen oktober en december waren er meer dan 75.000 zoekopdrachten voor de herenjacks van Barbour, terwijl de zoekopdrachten naar Barbour met 134% stegen ten opzichte van het kwartaal ervoor.