Vierde kwartaal 2020

The Lyst Index: de hotste merken en artikelen in de mode, vierde kwartaal 2020

The Lyst Index is een ranglijst van de hotste merken en artikelen in de mode en wordt ieder kwartaal uitgebracht.

Lyst is het ultieme winkelplatform voor mode, dat jaarlijks door meer dan 100 miljoen mensen wordt gebruikt om artikelen van 12.000 merken en winkels te bekijken, te ontdekken en te kopen. De formule achter The Lyst Index houdt rekening met het gedrag van de Lyst-shopper, inclusief conversiepercentages en de omzet. Er wordt ook gekeken naar zoekgegevens van Google, evenals vermeldingen op social media en wereldwijde engagementstatistieken gedurende een periode van drie maanden.

Vierde kwartaal 2020
Hotste merken

Derde kwartaal 2020
  1. 1

    Gucci

    • Organiseerde het mode- en filmfestival #GucciFest
    • Onthulde een samenwerking met The North Face
    • Harry Styles droeg een Gucci-jurk op de cover van Vogue
    1
  2. 2

    Balenciaga

    • Debuteerde zijn Herfst/Winter ’21-collectie in een online videogame
    • Werkte samen met Vibram aan teenschoenen
    • Kim Kardashian droeg tijdens Halloween een Balenciaga-bodysuit
    5
  3. 3

    Moncler

    • Kondigde de overname van Stone Island aan
    • Lanceerde een collectie met Rick Owens
    • Opende een flagshipstore aan de Champs-Élysées in Parijs
    13
  4. 4

    Off-White

    • Lanceerde een nieuwe collectie woonaccessoires
    • Ontwierp een mondkapje om geld in te zamelen voor COVID-19-onderzoek
    • Debuteerde een capsulecollectie op WeChat
    2
  5. 5

    Prada

    • Kreeg een eervolle vermelding in de categorie creativiteit bij de Fashion Awards
    • Onthulde zijn nieuwste samenwerking met Adidas
    • Veilde unieke stukken bij Sotheby’s ten bate van UNESCO
    4
  6. 6

    Saint Laurent

    • Presenteerde zijn Lente/Zomer ’21-collectie in een video die werd opgenomen in zandduinen
    • Moederbedrijf Kering rapporteerde dat het bedrijf weer groeit
    • Lanceerde regenlaarzen in samenwerking met Hunter
    8
  7. 7

    Bottega Veneta

    • Hield een exclusieve Lente/Zomer ‘21-show in Londen
    • Rapporteerde voor het derde kwartaal een omzetgroei van 17%
    • Deactiveerde zijn Instagram-account
    9
  8. 8

    Versace

    • Opende flagshipstores in Londen en Parijs
    • Lanceerde een nieuwe meubelcollectie
    • Kate Moss droeg Versace op de cover van British Vogue
    7
  9. 9

    Valentino

    • Benoemde Zendaya tot gezicht van het merk
    • Lanceerde Valentino Insights, een virtuele winkelbeleving
    • Organiseerde het interactieve merkevenement Resignify in Shanghai
    10
  10. 10

    Fendi

    • Werkte samen met CHAOS aan technische sieraden
    • Legde de eerste steen voor een nieuwe productielocatie in Italië
    • Opende een pop-upcafé in Selfridges in Londen
    6
  11. 11

    Nike

    • Publiceerde het boek Nike: Better is Temporary in samenwerking met Phaidon
    • Introduceerde het retailconcept Nike Unite dat zich richt op de lokale samenleving
    • Lanceerde de ambachtelijke collectie Every Stitch Considered
    3
  12. 12

    Burberry

    • Werkte samen met Marcus Rashford om wereldwijd steun te bieden aan jongeren
    • Kondigde een samenwerking aan met Tencent Games op het gebied van digitale content
    • Plaatste zich als tweede modebedrijf in de Dow Jones Sustainability Index
    12
  13. 13

    Jacquemus

    • Onthulde een campagne met Laetitia Casta, geïnspireerd op de jaren 90
    • Werkte samen met keramist Daphne Leon
    • Lanceerde een roze capsulecollectie voor Kerstmis
    11
  14. 14

    Alexander McQueen

    • Toonde zijn Lente/Zomer ’21-collectie in een film van Jonathan Glazer
    • Presenteerde zijn pre-lentecollectie, ontworpen tijdens de lockdown
    • Kleedde de Koreaanse band BTS voor het KBS Song Festival
    14
  15. 15

    Loewe

    • Presenteerde de Lente/Zomer ’21-collectie met een voortzetting van zijn show-in-a-box
    • Eerde kunstenaar Ken Price met een capsulecollectie
    • Opende nieuwe winkels in Parijs en Singapore
    15
  16. 16

    Balmain

    • Fotografeerde zijn pre-herfstcampagne in een etalage, live uitgezonden op YouTube
    • Debuteerde de podcast L'Atelier Balmain
    • Lanceerde een merkhub op Apple Music
    16
  17. 17

    Givenchy

    • De Lente/Zomer ’21-collectie werd onthuld door Matthew M. Williams
    • Bracht een update van de Antigona-tassen uit
    • De hakken met drie tenen gingen viraal op social media
    18
  18. 18

    Adidas

    • Organiseerde het digitale festival Creators Club Week
    • Lanceerde de A+P LUNA ROSSA 21-sneakers met Prada
    • Debuteerde een tweede Ivy Park-collectie met Beyoncé
    17
  19. 19

    Stone Island

    • Bundelde de krachten met Moncler in een deal van € 1,15 miljard
    • Opende nieuwe winkels in Peking en Miami
    • Lanceerde zonnebrillen in samenwerking met Persol
    22
  20. 20

    Fear of God

    • Kondigde een basketbalsamenwerking met Adidas aan
    • Eerde Kamala Harris met stukken ter ondersteuning van Black Futures Lab
    • Organiseerde een zevendaagse digitale beleving met SSENSE
    19

Het einde van een chaotisch jaar

Gucci behoudt zijn positie als het hotste merk ter wereld. Het label verfijnde zijn draaiboek in dit pandemische tijdperk en bereikte de consument via meerdere kanalen, met een sterke nadruk op digitaal. Net als de andere merken op de lijst, die zich allemaal hebben aangepast aan de uitdagingen die het coronavirus met zich meebracht, blinkt Gucci uit in het prikkelen van de verbeelding en het aanzetten tot conversatie. Van het runnen van een online mode- en filmfestival, dat niet alleen op social media maar ook op reclameborden in belangrijke steden werd gepromoot, tot het kleden van Harry Styles voor zijn cover van de Amerikaanse Vogue. Gucci creëerde moment na moment om shoppers betrokken te houden. En dat terwijl het nog steeds nauwelijks mogelijk is om fysieke evenementen te organiseren en een deel van de winkels gesloten is.

Gedurende dit tumultueuze jaar was e-commerce een van de lichtpuntjes voor de mode-industrie. Online shoppen kwam door de pandemie in een stroomversnelling terecht. Ook in het laatste kwartaal bleven merken investeren in digitale initiatieven. Variërend van Balenciaga die zijn Lente/zomer ‘21-collectie lanceerde met een videogame tot de virtuele Insights-villa van Valentino waar je ook kunt shoppen. Tegelijkertijd bleven de belangrijkste merken flagshipstores openen in de grote steden: Loewe, Moncler en Versace openden allemaal nieuwe deuren in Parijs. Het suggereert dat merken voorzien dat er in de toekomst via verschillende kanalen geshopt zal worden, zij het een toekomst waarin digitaal meer ruimte inneemt dan voor de pandemie. Gedurende het kwartaal kwam Kering met zijn resultaten van het vorige kwartaal: de totale e-commerce groeide met 102%. In Noord-Amerika is dit goed voor net iets minder dan een kwart van de directe verkoop voor zijn merken, waaronder Balenciaga en Saint Laurent.

Het snelst stijgende merk van het kwartaal, Moncler, klom met tien plaatsen naar de derde plaats. Zijn hoogste positie ooit in The Lyst Index. Het Italiaanse label kreeg deels een boost door het seizoen en de daarmee samenhangende groei van het pufferjack als categorie. Maar ook door de lancering van een collectie met Rick Owens en het nieuws dat het bedrijf Stone Island zou aankopen met een deal ter waarde van € 1,15 miljard. Acht van de twintig populairste merken behoren tot de concerns van Kering of LVMH, verschillende andere merken maken deel uit van kleinere luxegroepen. The Lyst Index ondersteunt de theorie dat overnames van merken op dit moment zorgen voor schaalvoordeel. Door het coronavirus zullen er waarschijnlijk meer fusies volgen. Terwijl de industrie vooruitkijkt naar 2021, ligt ‘normaal’ misschien nog niet meteen in het verschiet, maar is er veel om optimistisch over te zijn.

Hotste artikelen

Om de hotste artikelen ter wereld te vinden, filtert de formule van Lyst acht miljoen artikelen op aantal vermeldingen op social media, zoekopdrachten, paginaweergaven, interacties en verkopen in duizenden online winkels. Vervolgens maken we indelingen op kleur en stijl en vergelijken we de wereldwijde vraag met de beschikbare voorraad.

Vierde kwartaal 2020
Hotste damesartikelen

  1. Photo: The North Face 1996 retro Nuptse-jack

    The North Face 1996 retro Nuptse-jack

  2. Photo: Birkenstock Boston-klompen gevoerd met lamswol

    Birkenstock Boston-klompen gevoerd met lamswol

  3. Photo: Bottega Veneta Lug-laarzen

    Bottega Veneta Lug-laarzen

  4. Photo: Chloé Betty-regenlaarzen

    Chloé Betty-regenlaarzen

  5. Photo: UGG Classic Ultra Mini-laarzen

    UGG Classic Ultra Mini-laarzen

  6. Photo: SKIMS velours hoody

    SKIMS velours hoody

  7. Photo: Jacquemus gebreide bralette

    Jacquemus gebreide bralette

  8. Photo: Marc Jacobs Snapshot-tas

    Marc Jacobs Snapshot-tas

  9. Photo: Sleeper-partypyjama met veren

    Sleeper-partypyjama met veren

  10. Photo: Stand Studio Nikki-jas

    Stand Studio Nikki-jas

Vierde kwartaal 2020
Hotste herenartikelen

  1. Photo: The North Face 1996 retro Nuptse-jack

    The North Face 1996 retro Nuptse-jack

  2. Photo: Moncler Sassiere-donsjack

    Moncler Sassiere-donsjack

  3. Photo: UGG Scuff Deco-pantoffels

    UGG Scuff Deco-pantoffels

  4. Photo: Stone Island Crinkle Reps NY-donsjack

    Stone Island Crinkle Reps NY-donsjack

  5. Photo: Nike Tech Fleece-hoody met rits

    Nike Tech Fleece-hoody met rits

  6. Photo: Moncler Montcla-donsjack

    Moncler Montcla-donsjack

  7. Photo: Birkenstock Boston-klompen

    Birkenstock Boston-klompen

  8. Photo: Canada Goose Garson-donsbodywarmer

    Canada Goose Garson-donsbodywarmer

  9. Photo: On running Cloud X-sneakers

    On running Cloud X-sneakers

  10. Photo: Balmain-sweater met logo met 3D-effect

    Balmain-sweater met logo met 3D-effect

De pantoffel wint het van de pailletten, maar mooi kleden is niet van het toneel verdwenen

In het laatste kwartaal van 2020 zochten shoppers naar comfort en bescherming. Pufferjacks zijn een opkomende categorie, de zoekopdrachten namen met 174% toe, wat voortkwam uit het feit dat meer mensen wandelen en buiten samenkomen. Voor het eerst staat hetzelfde artikel bovenaan de ranglijst van zowel de dames als de heren. Het 1996 retro Nuptse-jack van The North Face is, met zijn opvallende colourblocking, het hotste artikel ter wereld. Het Nuptse-jack combineert technische prestaties met een toegankelijker prijs dan stijlen van Moncler en Canada Goose, die beide ook in de ranglijst voorkomen. Het jack past perfect in de nostalgische jaren 90-trend en veroverde stormenderhand de social media. Gedurende het kwartaal werden beroemdheden als Bella Hadid en Emily Ratajkowski met het jack gefotografeerd.

Een andere categorie die het goed deed, is die van de pantoffels en klompen. Het aantal zoekopdrachten was 242% hoger vergeleken met dezelfde periode in 2019. De met lamswol gevoerde Boston-klompen van Birkenstock zijn het op een na hotste damesartikel en waren in verschillende winkels uitverkocht. Het aantal zoekopdrachten naar de stijl steeg met 367%, terwijl de ongevoerde versie van de Boston-klompen voor het tweede achtereenvolgende kwartaal op de lijst met hotste herenartikelen staat. Omdat consumenten meer tijd thuis doorbrachten, steeg de vraag naar comfortabele, praktische schoenen die meer winterproof zijn dan sandalen. UGG heeft dit kwartaal ook artikelen op beide lijsten: de Classic Ultra Mini-laarzen, gedragen door modellen onder wie Irina Shayk en Joan Smalls, waren het vijfde hotste damesartikel. Ondertussen staan de Scuff Deco-pantoffels van UGG, populair als cadeau, weer op de herenlijst.

De vraag naar casual en sportkleding blijft hoog en zoekopdrachten naar hoody’s stegen met 71% ten opzichte van vorig jaar. De velours hoody van het SKIMS-label van Kim Kardashian is het zesde hotste damesartikel, terwijl de klassieke Tech Fleece-hoody met rits van Nike Sportswear de vijfde plek op de herenlijst inneemt. Hoewel het kwartaal niet alleen op de bank werd doorgebracht, bleef Netflix shoppers inspireren. De Snapshot-cameratas van Marc Jacobs is het achtste hotste damesartikel. De tas werd gezien in het veelbesproken Emily in Paris. De Nikki-jas van Stand Studio doet ons denken aan de schaakborden uit The Queen’s Gambit.

Le bandeau Valensole van Jacquemus werd het zevende hotste damesartikel, nadat het werd gedragen door beroemdheden onder wie Dua Lipa en Hailey Bieber. De gebreide bralette, soms gestyled met een bijpassend vest, houdt het midden tussen loungewear en uitgaanskleding. Ook de partypyjama met veren van Sleeper, die op de negende plaats in de lijst met hotste damesartikelen staat, weerspiegelt de groeiende vraag naar wat nettere casual kleding en zacht kleermakerswerk. Veel feestjes werden geannuleerd met als gevolg dat de zoekopdrachten naar pailletten daalden met 77% ten opzichte van vorig jaar en die naar stiletto’s met 12%. Desondanks hadden shoppers nog steeds zin in artikelen die de fantasie prikkelen en waarmee ze zich in hun eigen huis mooi kunnen voelen.