The Year in Fashion

104 miljoen shoppers begonnen dit jaar op Lyst hun zoektocht naar mode. We hebben onze gegevens geanalyseerd. We bekeken zoekopdrachten, paginaweergaven en verkoopstatistieken van zes miljoen modeartikelen van meer dan 12.000 webwinkels, maar ook wereldwijde media-aandacht en vermeldingen op social media van de grootste merken en trends van het jaar. Van streetwear tot spinnenbroches, van Timothée Chalamet tot Teva's, dit waren de trends van 2019.

Ontwikkelingen

Duurzaamheid: het aantal zoekopdrachten, met inbegrip van duurzaamheidsgerelateerde trefwoorden, steeg met 75% op jaarbasis, met een maandelijks gemiddelde van 27.000 zoekopdrachten naar duurzame mode. De zoekopdrachten naar specifieke duurzame materialen namen ook toe: 102% voor econyl, 52% voor biologisch katoen, 130% voor repreve en 42% voor tencel. Duurzame denim en sneakers waren de meest gezochte productcategorieën. Een aantal merken lanceerde dit jaar relevante initiatieven rond duurzaamheid. Deze varieerden van meer aandacht voor het materiaal dat gebruikt wordt in de collecties tot het lanceren van donatieprogramma's en investeringen in re-commerce.

Inclusiviteit: in 2019 gingen er verschillende keren stemmen op over het gebrek aan diversiteit en vertegenwoordiging in de sector. Shoppers zochten naar mode die de behoeften en smaken van verschillende gemeenschappen weerspiegelt, de zoektocht naar adaptieve en ingetogen mode steeg met respectievelijk 80% en 90%. Er was een toename van 52% in zoekopdrachten naar mode in combinatie met de termen 'genderloos' en 'genderneutraal'. De bewuste consument zocht naar ontwerpers en winkeliers die aansluiten bij hun waarden. Als reactie daarop lanceerden enkele van de machtigste merken ter wereld diversiteitscampagnes en -programma's ter bevordering van inclusiviteit, waarbij sommige nieuwe teams in dienst namen om hen te helpen zich tot op directieniveau te verbeteren.

Het gevoel van 2019

Hoogtepunten

  • 24 januari

    Meme-couture

    In de modeshow van Viktor & Rolf speelden regenboogkleurige tule jurken voorzien van opvallende teksten de hoofdrol. Binnen een paar uur groeide het aantal vermeldingen van het merk en zijn ‘meme-couture’-jurken op social media met meer dan 249%.

    Foto Thierry Chesnot/Getty Images
  • 19 februari

    Afscheid van Karl

    De legendarische couturier Karl Lagerfeld overleed op 85-jarige leeftijd in Parijs. Hij was al een aantal weken ziek en was in de maand ervoor afwezig bij twee van Chanel's modeshows. Virginie Viard werd aangekondigd als zijn opvolger bij Chanel.

    Foto Pascal Le Segretain/Getty Images
  • 12 April

    K-pop verovert de wereld

    Meidenband Blackpink schreef K-pop-geschiedenis toen zij tijdens Coachella optraden op het hoofdpodium. De video van de single ‘Kill This Love’ brak records op YouTube. Het werd de video die het snelst 100 miljoen keer bekeken werd, de grootste première op YouTube ooit.

    Foto Rich Fury/Getty Images voor Coachella
  • 1 mei

    Mode ontmoet Camp

    Het thema van het Met Gala van dit jaar was ‘Camp’. Dit had tot gevolg dat we Katy Perry gekleed zagen als kroonluchter en vervolgens als hamburger. Billy Porter maakte zijn entree gekleed als zonnegod, gedragen door zes mannen. Lady Gaga verwisselde op de rode loper vier keer live van outfit, een van die outfits zorgde voor een groei van 112% van het aantal zoekopdrachten naar ontwerper Brandon Maxwell.

    Foto Neilson Barnard/Getty Images
  • 10 mei

    Rihanna schrijft geschiedenis

    Na maanden van speculaties kondigde Rihanna officieel de lancering van Fenty aan. Hiermee werd ze de eerste vrouw die een origineel merk creëerde bij LVMH. In de eerste maand genereerde het nieuwe luxehuis meer dan 5.000 media-artikelen over de hele wereld en meer dan 7 miljoen socialmediaweergaven.

    Foto Aurelien Meunier/Getty Images voor Fenty
  • juli

    Céline schittert tijdens Couture Week

    Van een Chanel-catsuit tot asymmetrische jeans van Ksenia Schnaider, een bodysuit van Off-White en een Iris van Herpen 3D-jurk, Céline Dion maakte Parijs tot haar eigen persoonlijke catwalk tijdens Haute Couture Fashion Week. Haar talloze couture-looks zorgden voor een stijging van 7.831% van het aantal vermeldingen op social media in een tijdsbestek van 4 dagen.

    Foto Vittorio Zunino Celotto/Getty Images
  • 2 augustus

    Een koninklijke kracht van verandering

    Meghan Markle, de hertogin van Sussex, was gastredacteur voor het septembernummer van de Britse Vogue getiteld ‘Forces for Change’. Op de cover waren 15 vrouwen te zien, gefotografeerd door Peter Lindbergh. De vrouwen, waaronder Greta Thunberg, Adwoa Aboah, Jacinda Ardern en Sinéad Burke, werden door Meghan gekozen vanwege hun "inspirerende impact op het moderne leven".

    Foto @SussexRoyal/Kensington Palace via Getty Images
  • 24 augustus

    Een nieuw machtsverbond

    De Franse president Emmanuel Macron en algemeen directeur François-Henri Pinault van Kering introduceerden het Fashion Pact. Het pact werd ondertekend door 32 bedrijven en 150 merken - waaronder Gucci, Chanel, Hermès, Stella McCartney, H&M en Nike – en presenteerde een reeks gemeenschappelijke doelstellingen. Hiermee gaat de mode-industrie zich inzetten om haar impact op het klimaat, de biodiversiteit en de oceanen te verlagen.

    Foto Ole Jensen/Getty Images voor Copenhagen Fashion Summit
  • 20 September

    Een 'Savage' show

    De Savage x Fenty-modeshow werd exclusief gestreamd op Amazon Prime Video, met gastoptredens van Halsey, Migos, A$AP Ferg en Fat Joe, maar ook een diverse groep modellen waaronder Alek Wek, Cara Delevingne, Joan Smalls, Laverne Cox en Normani. Zoekopdrachten naar Savage x Fenty-lingerie stegen in september met 43%.

    Foto Craig Barritt/Getty Images
  • 21 September

    J-Lo terug naar de jungle

    Jennifer Lopez liep de Versace-catwalk tijdens Milan Fashion Week in een heruitgave van haar iconische ‘Jungle’-jurk, die in 2001 leidde tot de oprichting van Google afbeeldingen. Haar verschijning zorgde voor een waarde van $ 9,4 miljoen aan vermeldingen in de media en online engagement.

    Foto Vittorio Zunino Celotto/Getty Images
  • 29 September

    Cardi B heerst op de eerste rij

    Cardi B bezocht Paris Fashion Week van top tot teen gekleed in de bloemen van Britse ontwerper Richard Quinn. Cardi’s outfit droeg bij aan een groei van 17% van het aantal zoekopdrachten naar het merk op Lyst in september. Later in de week tijdens de show van Tom Browne zat ze naast Anna Wintour, gekleed in een professionele look van de ontwerper. Ze bezocht Chanel in een outfit van het modehuis die meer dan $ 30.000 kostte.

    Foto Pascal Le Segretain/Getty Images
  • 1 oktober

    Gigi als reddende engel

    Creatief directeur Virginie Viard presenteerde haar eerste solo prêt-à-porter-collectie voor Chanel tijdens Paris Fashion Week. De show werd verstoord toen de Franse YouTuber Marie S'Infiltre de catwalk op sprong. Ze werd gestopt door model Gigi Hadid. De stunt droeg bij aan een stijging van 2.618% van het aantal vermeldingen van Chanel op social media.

    Foto Pascal Le Segretain/Getty Images
  • 14-18 oktober

    Koninklijke mode-diplomatie

    Tijdens het koninklijk bezoek aan Pakistan kozen William en Kate voor outfits van lokale ontwerpers en merken, verwijzend naar de regionale cultuur en geschiedenis. Nadat Kate bij aankomst een shalwar kameez droeg, steeg het aantal zoekopdrachten voor het item in de week daarna met 170%. Jenny Packham, Beulah London en Ghost, merken die werden gedragen tijdens het bezoek, zagen een gezamenlijke groei van 139% van het aantal zoekopdrachten ten opzichte van de week ervoor.

    Foto Chris Jackson/Getty Images

Het volgende Year in Fashion

  • Inspiratie van het ruimtevaarttijdperk

    Met vier missies naar Mars, het testen van de herbruikbare raket van SpaceX en een nieuwe generatie bemande ruimtevaartuigen, gaat er in 2020 nogal wat de ruimte in. Het belooft een intergalactisch jaar te worden. Na het zien van de S/S ‘20 catwalks, voorspellen we holografische stoffen, bovenkleding gebaseerd op ruimtepakken en buitenaardse styling.

  • Japanmanie

    Er wordt verwacht dat de Olympische en Paralympische spelen in 2020 in Tokyo 600.000 overzeese toeschouwers gaan aantrekken. Alle ogen zijn gericht op Japan, dus bereid je voor om je te laten inspireren door de gewaagde Harajuk-streetstyle en hedendaagse Japanse cultlabels als Sacai, Undercover, Visvim en Neighborhood. Zoekopdrachten naar de Japanse merken groeiden dit jaar met 8%.

  • De energie van de 'big bag'

    Dit jaar meldden we dat, voortkomend uit de mini-tasjestrend, het gemiddelde oppervlak van een handtas 40% kleiner was geworden. Voor 2020 voorspellen we de terugkeer van de XL-shoppers van de jaren 00 en dan vooral de nieuwe zachtleren stijlen van merken als Little Liffner en The Row.

  • Politieke mode

    2019 was een turbulent jaar voor de mode-industrie. Het was een weerspiegeling van de wereldwijde politieke en culturele spanningen die overal ter wereld invloed hadden op de mindset van consumenten. De dassen van de democratische presidentskandidaat Tom Steyer veroorzaakten in Amerika een flinke deining op Twitter en ook zoekopdrachten naar soortgelijke stukken kwamen op gang. Met de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten in zicht voorspellen we voor 2020 meer politieke modestatements van politici, merken en winkels.

  • 5 merken om in de gaten te houden

    Gebaseerd op een fikse groei in het aantal zoektermen in de afgelopen zes maanden voorspellen we een groots jaar voor Rotate Birger Christensen (+27%), GCDS (+23%), ALYX (+36%), Marine Serre (+32%) en Cecilie Bahnsen (+38%).