Derde kwartaal 2019

The Lyst Index is een ranglijst van de hotste merken en artikelen in fashion en wordt ieder kwartaal uitgebracht.

Om de resultaten samen te stellen, analyseert wereldwijde modezoekmachine Lyst het online winkelgedrag van meer dan 9 miljoen shoppers per maand die zoeken, kijken en kopen bij 12.000 online designers en winkels. De formule achter de Index houdt rekening met wereldwijde zoekgegevens op Lyst en Google, conversiepercentages en verkopen, vermeldingen op social media van merken en artikelen en wereldwijde engagementstatistieken gedurende een periode van drie maanden.

Derde kwartaal 2019
Hotste merken
Tweede kwartaal 2019
  1. 1

    Off-White

    Virgil Abloh kondigde aan dat hij wat tijd voor zichzelf neemt in verband met zijn gezondheid. Farfetch kocht New Guards Group, de beheerder van Off-White, voor $ 675 miljoen.

    2
  2. 2

    Balenciaga

    Balenciaga bracht zijn F/W '19-campagne met echte stellen en kwam met telefoonhouders geïnspireerd op de papieren zak. In Australië opende de expositie 'Balenciaga: Shaping Fashion'.

    3
  3. 3

    Gucci

    Harry Styles werd het gezicht van de eerste gender fluid-geur van Gucci en het merk onthulde een collectie met exclusieve juwelen. Een wereldwijde leider op het gebied van Diversiteit, Gelijkheid en Integratie sloot zich aan en een model haalde de krantenkoppen met een protestleus geschreven op de handen tijdens de S/S ‘20-show.

    1
  4. 4

    Versace

    Jennifer Lopez sloot de S/S ‘20-show van Versace met een heruitgave van de iconische jungle-jurk, die Google inspireerde om Google-afbeeldingen te lanceren. Donatella Versace werd ambassadeur van Stonewall en vierde Pride in New York City.

    6
  5. 5

    Prada

    De winst van Prada steeg in de eerste helft van 2019 met bijna 50%. Het merk debuteerde de gerecyclede ‘Re-nylon’-tas en kondigde aan dat het opnieuw een 'Shaping the Future'-conferentie organiseert met als onderwerp ethiek op het werk.

    5
  6. 6

    Valentino

    Adut Akech en Anwar Hadid werden de nieuwe gezichten van het merk. Stukken van de Valentino x Undercover-samenwerking werden gelanceerd en het huis kondigde aan dat zijn volgende coutureshow zal plaatsvinden in Beijing.

    4
  7. 7

    Fendi

    Fendi bracht een eerbetoon aan Karl Lagerfeld tijdens zijn coutureshow. Het huis kondigde een samenwerking met Nicki Minaj aan, lanceerde de Baguette-tas voor heren en onthulde een Chinese valentijnscollectie.

    7
  8. 8

    Burberry

    Burberry rapporteerde een snellere omzetgroei dan verwacht. Het label lanceerde een duurzame capsulecollectie, organiseerde zijn eerste CO2-neutrale show en werkte samen met Apple aan een nieuwe berichtenservice voor vipklanten.

    12
  9. 9

    Saint Laurent

    Saint Laurent werkte samen met Google aan de lancering van een 'slimme' rugzak, lanceerde een paar teenslippers met Havaianas voor $ 65 en introduceerde een nieuwe geur met zangeres Dua Lipa.

    10
  10. 10

    Vetements

    Demna Gvasalia vertrok bij Vetements. Het merk showde zijn S/S ‘20-collectie in een Parijse vestiging van McDonalds en bracht een hoodie uit met de slogan 'It's my birthday and all I got was this overpriced hoodie from Vetements'.

    11
  11. 11

    Stone Island

    Stone Island werkte samen met Nike Golf en opende een kinderkledingzaak in Milaan. Het merk kondigde aan stukken uit het archief te zullen tonen tijdens een expositie in Tokio.

    8
  12. 12

    Nike

    Nike's inkomsten stegen met 7% tot bijna $ 11 miljard. Het merk lanceerde een sneakerabonement voor kinderen en beloofde om uiterlijk in 2025 100% hernieuwbare energie te gebruiken. Een zeldzaam paar Nike-sneakers verwisselde bij Sotheby's voor $ 437.500 van eigenaar.

    9
  13. 13

    Givenchy

    Voor zijn F/W '19-campagne bracht Givenchy een video uit met Ariana Grande in de hoofdrol. Het merk kondigde de Zuid-Koreaanse zanger Kang Daniel aan als het nieuwe gezicht van Givenchy Beauty.

    14
  14. 14

    Moncler

    Moncler boekte een omzetstijging van 18% in het tweede kwartaal. Het label kondigde Will Smith aan als het gezicht van de `Genius Is Born Crazy`-campagne en bracht de Simone Rocha x Genius collectie uit.

    17
  15. 15

    Dolce & Gabbana

    Dolce & Gabbana werd een van de eerste Europese luxemerken die zijn damescollectie uitbreidde tot damesmaat 50. Het huis showde zijn Alta Moda-collectie en bracht een nieuwe geur uit.

    13
  16. 16

    Bottega Veneta

    Een jaar nadat Daniel Lee creatief directeur werd, komt Bottega Veneta voor het eerst voor in de Index. De schoenen en tassen van het merk werden door velen gedragen tijdens de S/S ‘20-shows, terwijl de 'New Bottega'-fanaccount op Instagram een cultstatus heeft verworven.

    37
  17. 17

    Alexander McQueen

    Alexander McQueen onthulde zijn F/W '19-campagne met Kate Moss in de hoofdrol. Beyoncé droeg het merk tijdens de wereldwijde première van De Leeuwenkoning en de oversized sneakers blijven een belangrijk onderdeel van de verkoop.

    22
  18. 18

    Moschino

    Jeremy Scott presenteerde de S/S ‘20-collectie van het merk, geïnspireerd op Pablo Picasso. Moschino introduceerde zijn op Dynasty geïnspireerde F/W '19-campagne en bracht de Moschino x The Sims-capsulecollectie uit.

    18
  19. 19

    Balmain

    Balmain kondigde aan niet langer met bont te werken. Creatief directeur Olivier Rousteing sloot zich aan bij 'Shoppen op Instagram', waardoor fans de stukken van het merk rechtstreeks via zijn socialmediafeed kunnen shoppen.

    20
  20. 20

    Loewe

    Jodie Comer van Killing Eve werd benoemd tot het gezicht van de S/S ‘20-campagne van Loewe. De sneakers van het merk en de populaire rieten tassen zorgden voor een flinke impuls in de vraag dit kwartaal, waardoor het merk voor het eerst op de lijst van hotste merken van de Index terechtkomt.

    27

Een boekje open over The Lyst Index

In de twee jaar sinds de lancering van The Lyst Index zijn er drie merken die elk kwartaal voorkwamen: Balenciaga, Gucci en Vetements, waarbij Balenciaga en Gucci consequent tot de top drie merken behoren.
Off-White en Valentino haalden, op één keer na, elke Index de lijst van hotste merken.

Terwijl merken stijgen en dalen, met Bottega Veneta en Loewe als twee nieuwe toevoegingen dit kwartaal, vormen de hotste merken een exclusieve club: tot op heden hebben slechts 25 merken de selectie gehaald. 80% van de merken uit de eerste editie van The Lyst Index staat nog steeds in het rapport en gemiddeld komen er per kwartaal minder dan twee nieuwe merken bij.

Wat is er dan nodig om een van de 20 meest populaire merken ter wereld te worden? Meer dan het creëren van begerenswaardige collecties en producten die op grote schaal worden gepromoot en verkocht en de verbeelding van de consument prikkelen. Dit kwartaal duiken we diep in twee jaar gegevens uit The Lyst Index om te laten zien wat de kenmerken en strategieën zijn van de 20 populairste merken.

Mensen & locaties

65% van de creatief directeuren van de top 20 merken zijn aanwezig op social media, met ieder een gemiddelde van 2 miljoen volgers. Balmain's Olivier Rousteing wordt met 5,5 miljoen Instagram-volgers het meest gevolgd. Terwijl een aantal van hen, waaronder Daniel Lee van Bottega Veneta en Sarah Burton van Alexander McQueen, het publieke profiel juist mijden. Dit kwartaal zagen we een piek in de sociale vermeldingen rond Demna Gvasalia die zijn vertrek bij Vetements aankondigde, en Virgil Abloh die wat tijd voor zichzelf neemt bij Off-White. Dit ondersteunt het idee dat de interesse in de ontwerper achter het merk groot blijft.

De gemiddelde leeftijd van een creatief directeur bij de top 20 merken is 47, Miuccia Prada is met 70 jaar de oudste, en Bottega Veneta's Daniel Lee is de jongste met 32 jaar. Gemiddeld zitten ze 11 jaar in hun rol. Momenteel heeft slechts 25% van de top 20 merken een vrouwelijke creatief directeur en 90% van de creatief directeuren is blank. Het aanpakken van diversiteit en inclusiviteit is een prioriteit bij de top 20, waarbij Kering onlangs een hoofd diversiteit, integratie en talent heeft aangesteld. Het gemiddelde dienstverband van een algemeen directeur bij de top 20 merken is met 9,5 jaar iets korter dan dat van de creatieve bestuurders, en 15% is vrouwelijk.

De meerderheid van de top 20 merken van dit kwartaal is gevestigd in Italië (50%) of Frankrijk (25%). Vijf merken zijn elders gevestigd: Alexander McQueen en Burberry (GB), Loewe (Spanje), Nike (VS) en Vetements (Zwitserland). Alle top 20 merken tonen hun collecties op de modeweek in Milaan of Parijs, met daarop drie uitzonderingen: Burberry, dat te zien is op de London Fashion Week, en Nike en Stone Island, voor wie modeshows geen regelmatig terugkerend onderdeel zijn.

Met uitzondering van Vetements en Off-White, die respectievelijk vijf en zeven jaar oud zijn, hebben veel van de 20 grootste merken van dit kwartaal een decennialange geschiedenis. 20% is meer dan 100 jaar oud, terwijl 45% tussen de 50 en 100 jaar oud is. Maar de jongste van de groep, Vetements, heeft elke index de hotste merkenlijst gehaald.

Product & prijs

De verdeling dameskleding/herenkleding van de 20 grootste merken van dit kwartaal is 60/40. Stone Island is het enige merk dat zich volledig op één categorie richt, dat ooit in de Index is opgenomen.

45% van de producten van de top 20 merken bestaat uit kleding, schoenen zijn goed voor 25%, accessoires voor 17% en tassen voor 13%. In het afgelopen kwartaal bevatte 22% van alle bestellingen van de top 20 merken een paar sneakers. Een kwart van alle populairste producten ooit op The Lyst Index waren sneakers.

Binnen de categorie kleding, zowel voor vrouwen als mannen, zijn de meest voorkomende categorieën jassen (15%), T-shirts (13%) en tops (12%). 8% van de kleding van de 20 grootste merken is sportkleding en slechts 1% kostuums, wat laat zien dat sportkleding nog steeds populair is. De spijkerbroek blijft een belangrijke categorie op de hele site, maar voor de top 20 merken maken ze slechts 3% uit van de gehele kledinglijn.

Wat de prijzen betreft, kost 14% van de producten van de 20 grootste merken minder dan $ 200, 29% valt tussen de $ 200 en $ 500. 17% van hun producten is geprijsd tussen de $ 500 en $ 750, terwijl 40% meer dan $ 750 kost.

Voor de hotste producten op The Lyst Index is $ 510 de zogenaamde sweet spot, de gemiddelde prijs van alle producten die ooit de ranglijst hebben gehaald. 57% van de hotste producten op The Lyst Index is voorzien van een duidelijk zichtbaar logo.

Wat is ervoor nodig om een van de 20 hotste merken ter wereld te worden?

Visie, helderheid en het vermogen om een gemeenschap op te bouwen. Daniel Lee heeft een ongelooflijke energie in de evolutie van Bottega Veneta gebracht en de reactie is fantastisch. Hij laat zich inspireren door het proces en 'in het moment zijn'. Zijn vrijmoedige benadering van luxe plaatst creativiteit boven alles. Wij zijn vrij van de wens om het hotste merk ter wereld te worden, maar leggen onze focus op schoonheid en de kracht van subtiliteit. We zien af van een uitgebreide uitleg van ons merk, ten gunste van simpelweg zichtbaar en aanwezig zijn, in het huidige multiculturele landschap.
– Dario Gargiulo, Chief Marketing Officer, Bottega Veneta
Culturele relevantie is essentieel in dit immer veranderende landschap. Het is belangrijk om deel uit te maken van deze beweging en een merk te zijn dat alle leeftijden aanspreekt. Hier bij FENDI zijn het unieke karakter dat voortkomt uit ons erfgoed en vakmanschap de rode draad. De uitdaging van vandaag is om de tijdgeest te ontmoeten en tegelijkertijd authentiek te blijven en trouw aan onze wortels. Het is belangrijk om steeds weer nieuwe manieren te vinden om ons erfgoed tot uitdrukking te brengen door te blijven werken aan ons DNA, door middel van een verkennende of collaboratieve visie op wat het meest inspirerend is voor ons merk, ons product en onze consument...
- Cristiana Monfardini, Chief Communications Officer, Fendi

Hotste artikelen

Om de hotste artikelen te vinden, filtert de formule van Lyst 6 miljoen artikelen op aantal vermeldingen op social media, zoekopdrachten, paginaweergaven, interacties en verkopen op duizenden online winkels. Vervolgens maken we indelingen op kleur en stijl en vergelijken we de wereldwijde vraag met de beschikbare voorraad.

Derde kwartaal 2019
Hotste damesartikelen
  • Bottega Veneta gewatteerde sandalen

    Bottega Veneta gewatteerde sandalen

  • Jacquemus Le Chiquito-minitasje

    Jacquemus Le Chiquito-minitasje

  • Adidas Continental 80-sneakers

    Adidas Continental 80-sneakers

  • Mansur Gavriel-trui met wolkenprint

    Mansur Gavriel-trui met wolkenprint

  • Prada platte buidel van zwart nylon

    Prada platte buidel van zwart nylon

  • Reformation Juliette-jurk

    Reformation Juliette-jurk

  • Fendi-bikini met FF-motief

    Fendi-bikini met FF-motief

  • Balenciaga veiligheidsspeld-oorbel

    Balenciaga veiligheidsspeld-oorbel

  • Hudson Jeans-jumpsuit met riem

    Hudson Jeans-jumpsuit met riem

  • Paco Rabanne 1969-schoudertas

    Paco Rabanne 1969-schoudertas

Het kwartaal van de doorbraak van Bottega Veneta

De gewatteerde sandalen van Bottega Veneta zijn de hotste schoenen ter wereld. De met de hand gestikte, matelassé, gewatteerde leren muiltjes met een vierkante neus liggen voor $ 790 in de winkel, en waren dit kwartaal verantwoordelijk voor meer dan 27.000 online zoekopdrachten per maand. De clutch 'Pouch' van Bottega Veneta, het vijfde hotste damesartikel op The Lyst Index 2e kwartaal 2019, blijft ook een grote vraag stimuleren, naast de mesh-pumps van het merk en de Lido en Stretch-sandalen. Zoekopdrachten naar Bottega Veneta-schoenen piekten met 156% tijdens de S/S ‘20-modeshows in september, waar ze steevast de voeten op de eerste rij sierden.

De Adidas Continental 80-sneakers zijn de enige andere schoenen die dit kwartaal de lijst van hotste damesartikelen halen en ze staan op de derde plaats. Ze liggen in de winkel voor $ 80 en worden gedragen door beroemde influencers, waaronder Kendall Jenner, Hailey Bieber en Sofia Richie, zoekopdrachten naar de sneakers zijn dit kwartaal met 170% gestegen.

De S/S '20-catwalkshow van Jacquemus, gehouden in de lavendelvelden van de Provence, heeft het aantal vermeldingen van het merk op social media met 1.343% flink verhoogd dit kwartaal, en het zakformaat tasje Le Chiquito is terug op de lijst met hotste damesartikelen, voor de tweede keer dit jaar. Le Chiquito was verantwoordelijk voor meer dan 12.500 maandelijkse zoekopdrachten tijdens het laatste trimester, met een stijging van de wereldwijde vraag naar Jacquemus met 131% per jaar. Ook al staat het merk nog niet in de top 20, het is een snelle stijger: Jacquemus is dit kwartaal 37 posities gestegen op de lijst met hotste merken van The Lyst Index.

Ook Paco Rabanne komt op dreef. Vijftig jaar na de oorspronkelijke lancering is de heruitgave van de metalen schoudertas 1969 het tiende hotste damesartikel van dit kwartaal. Hiermee is de eerste verschijning in de Index voor Paco Rabanne een feit. Wereldwijde zoekopdrachten naar het merk groeien momenteel met 31% per jaar, waarbij de door influencers goedgekeurde tas 1969, gezien bij Priyanka Chopra en Emily Ratajkowski, het meest gewilde product is.

Het zomerseizoen zorgde voor een interessante mix in de lijst van de hotste damesartikelen van dit kwartaal, die zowel een wollen trui als een bikini bevat. Mansur Gavriel's trui met wolkenprint was binnen enkele weken na de presentatie op de "see-now, buy-now" F/W '19-presentatie van het merk in New York uitverkocht. Het werd een van de producten die zich het snelst bewoog op de lijst. Ondertussen is Fendi's bikini met FF-motief met de zevende plaats hét zwempak van deze zomer, dankzij een stijging van het aantal paginaweergaven met maar liefst 31% dit kwartaal. Nadat rapper Nicky Minaj in juni in de bikini gezien werd, stegen de vermeldingen op social media met 3.354% en waren verschillende kleuropties van de bikini razendsnel uitverkocht in de winkels.

Derde kwartaal 2019
Hotste herenartikelen
  • Moncler Bramant-pufferjack

    Moncler Bramant-pufferjack

  • Gucci leren riem met dubbele G-gesp

    Gucci leren riem met dubbele G-gesp

  • Nike Air Jordan 1 Mid SE-sneakers

    Nike Air Jordan 1 Mid SE-sneakers

  • Burberry leren kaarthouder met treinticketprint

    Burberry leren kaarthouder met treinticketprint

  • Adidas by Raf Simons Ozweego-sneakers

    Adidas by Raf Simons Ozweego-sneakers

  • Stone Island-sweatshirt met logopatch

    Stone Island-sweatshirt met logopatch

  • Amiri Track distressed jeans met strepen

    Amiri Track distressed jeans met strepen

  • Vetements geborduurde pet

    Vetements geborduurde pet

  • Vilebrequin zwemshort met octopusprint

    Vilebrequin zwemshort met octopusprint

  • Nike Tech-heuptasje

    Nike Tech-heuptasje

De nieuwe streetwear essentials

De lijst van de hotste herenartikelen wordt nog steeds gedomineerd door streetwear en items geïnspireerd op sportkleding. Sinds het begin van The Lyst Index heeft er nog nooit een pak, jasje of formeel overhemd tussen de hotste herenartikelen gestaan. Moncler's Bramant-pufferjack is het hotste herenartikel van dit kwartaal. Het donsjack van meer dan $ 1.000, met het klassieke logo op de borst, is afkomstig uit het Moncler-archief. Het was verantwoordelijk voor een toename van 92% in de zoekopdrachten in september. Luxe pufferjacks blijven een krachtige trend wereldwijd, en Moncler loopt voorop. Het merk is 3 plaatsen gestegen naar de 14e plaats op de lijst van hotste merken dit kwartaal en is op weg omhoog nu het seizoen voor buitenkleding op het noordelijk halfrond eraan komt.

Maar het ging deze zomer niet alleen maar over donsjacks, want op de 9e plaats op de lijst van de hotste herenartikelen staat een zwemshort met luxe opdruk. Nadat hij werd gedragen door Jeff Bezos, werd de Vilebrequin-zwemshort met octopusprint in de afgelopen 3 maanden meer dan 4.000 keer gezocht op Lyst, terwijl het merk een stijging van 105% zag in het aantal paginaweergaven dit kwartaal.

Gucci-riemen kwamen acht keer voor op de lijst van de hotste damesartikelen in de afgelopen 2 jaar. En nu komt deze blockbuster hit voor de eerste keer binnen op de ranglijst van herenartikelen. Het tweede hotste product dit kwartaal, de leren herenriem met gesp met het dubbele G-logo, heeft sinds juli gemiddeld 110.000 wereldwijde online zoekopdrachten per maand opgeleverd. Luxe riemen blijken een steeds krachtigere productcategorie te zijn, en Gucci's versie is momenteel het topproduct: het levert vier keer meer zoekopdrachten op dan de op één na populairste optie, de industriële riem van Off-White.

De Britse treinticketprint van Burberry, onderdeel van Ricard Tisci's B-serie van maandelijkse product-drops, trok de aandacht van de media en de klant toen het in het voorjaar voor het eerst gebruikt werd op een sleutelhanger. Hiermee opende zich de mogelijkheid om meer producten met de print op de markt te brengen. De kaarthouder, het op drie na hotste product van dit kwartaal, zorgde voor een nieuwe impuls voor een product dat aanvankelijk slechts 24 uur beschikbaar was via Burberry's Instagram. Duizenden klanten zochten dit kwartaal naar de leren kaarthoes met treinticketprint, die al snel na de lancering uitverkocht was. Ondertussen is de pet van Vetements die geborduurd is met een Genetically Modified motief het achtste hotste product van het kwartaal, met een stijging van het aantal zoekopdrachten naar de hoofddeksels van het merk tot 136% in augustus. Op de dag dat creatief directeur Demna Gvasalia aankondigde dat hij had besloten om af te treden, steeg het aantal zoekopdrachten naar Vetements met 22%.

Sneakers blijven de populairste productcategorie voor mannen in het algemeen, met de Air Jordan 1 Mid SE-sneakers van Nike op de derde plaats op de lijst van de hotste artikelen. Dankzij een constante stilistische vernieuwing blijft het Nike Air Jordan-assortiment wereldwijd top of mind onder de fans; de zoekopdrachten naar de stijl zijn dit kwartaal met 31% toegenomen. In mei bracht Adidas een nieuwe versie van zijn RS Ozweego-sneakers uit als onderdeel van de doorlopende samenwerking met Raf Simons. Dit droeg bij aan een toename van 41% in het aantal zoekopdrachten voor Ozweego-sneakers in de afgelopen drie maanden. Nu het Raf Simons-paar volledig uitverkocht is, ligt de prijs gemiddeld 38% hoger dan de oorspronkelijke verkoopprijs van $ 350.